Magnum opent in samenwerking met twaalf bekende en onbekende internationale kunstenaars een digitale tentoonstelling genaamd Pleasure Imagined. Het project is het begin van een tweejarige samenwerking met ngo 100WEEKS om vrouwelijke cacaoboeren in Ivoorkust te ondersteunen. Via de website van Magnum kunnen consumenten vanaf vandaag de kunstwerken bekijken en een donatie doen aan 100WEEKS.
100WEEKS is een platform waar rechtstreeks geld kan worden gedoneerd aan vrouwen die in armoede leven. De vrouwen ontvangen gedurende 100 weken elke week donaties in de vorm van mobiele transacties en financiële trainingen in kleine groepen.
Internationale kunstenaars
De kunstwerken van de verschillende kunstenaars worden deze week en volgende week dagelijks tentoongesteld op het Instagram-kanaal van Magnum. Als inspiratie voor hun creaties hebben de artiesten lege straten van hun steden gebruikt en blikken ze vooruit naar een wereld waarin men weer naar buiten kan zoals we gewend zijn. De Frans-Ivoriaanse kunstenares Aurélia Durand trapt de tentoonstelling af. Zij liet zich inspireren door haar West-Afrikaanse achtergrond en gebruikte hiervoor een oude foto gemaakt door haar vader in Ivoorkust. In Nederland wordt samengewerkt met de Rotterdamse illustrator Levi Jacobs. De stijl van Jacobs’ is opvallend, vooral in zijn gebruik van kleuren en texturen. Naast werk voor merken, publicaties en reclamecampagnes maakt Jacob’s graag prints en muurschilderingen.
Samenwerking 100WEEKS
Cacaoboeren in het West-Afrikaanse Ivoorkust zijn hard getroffen door de gevolgen van de COVID-19 pandemie. Om hen te ondersteunen wil Magnum met de digitale tentoonstelling donaties ophalen voor deze gemeenschap en bewustwording creëren voor hun situatie. Als onderdeel van het project doneert Magnum € 250.000 aan 100WEEKS. Virtuele bezoekers kunnen ook een extra bijdrage leveren aan de digitale tentoonstelling.
‘Pleasure Imagined is het begin van een tweejarige samenwerking met 100WEEKS. Daarnaast is de tentoonstelling onderdeel van lange termijn programma van Magnum om de cacaoindustrie te helpen. Samen met 100WEEKS geven we deze vrouwen naast financiële steun ook training en coaching, om in 100 weken hun vaardigheden te ontwikkelen. Hiermee hopen we een steentje bij te dragen aan het verbeteren van de levensomstandigheden van deze vrouwen’, aldus Anne Schreuders, Senior Brand Manager bij Magnum.
Voor meer informatie en om het werk te bekijken, zie magnumicecream.com/pleasureimagined.