Mokum Filmdistributie brengt White Cube van Renzo Martens op 26 november uit in de bioscopen. Op een voormalige Unilever plantage in Congo besluit een groep plantagearbeiders kunst te gaan maken. Met de opbrengsten kopen ze hun land terug, bouwen ze hun eigen museum en starten een bloeiende, inclusieve en ecologische postplantage.
White Cube is de nieuwe, langverwachte film van kunstenaar Renzo Martens. Als Martens voor de vertoning van zijn film Enjoy Poverty door Tate Modern in Londen wordt uitgenodigd, ziet hij er overal Unilever logo’s. Dit is het startpunt van White Cube, een film die de relatie toont tussen westerse kunstmusea en het geweld van het plantagesysteem. Veel musea zijn gebouwd met winst onttrokken aan plantages. De nieuwe film vertelt het verhaal van een onwaarschijnlijke poging de waardeketen van kunst te herstructureren.
Na een eerste hopeloos mislukte poging van Martens zelf, besluit een groep plantagearbeiders kunst te gaan maken. Ze verenigen zich in de Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) en maken zelfportretten van rivierklei, die met 3D technologie worden gereproduceerd in chocolade. Als plantagearbeider Matthieu Kasiama naar New York reist om daar de eerste solo-expositie van CATPC te openen, roept de New York Times de expositie uit tot best art of the year.
Holland Cotter, The New York Times: ‘In short, the project, de-exoticizing and re-exoticizing, is politically problematic on almost every level, and it’s fascinating for that reason. It raises questions about imbalances of power based on race and class that are at the very foundation of modern Western culture, but that our big museums have resolutely refused to address, never mind tried to answer.’
Met de opbrengsten van hun kunst kopen de plantagearbeiders hun eigen land terug – het land waar Unilever in 1911 in Leverville zijn eerste plantage vestigde en dat na honderd jaar monocultuur volledig vernietigd is. Samen met hun leider, milieuactivist René Ngongo, ontwikkelen ze er een bloeiende, inclusieve en ecologische postplantage. Op hun land bouwen ze een eigen, door OMA ontworpen museum, een white cube, om hun toekomst veilig te stellen.
Quotes van hoofdpersonen
Irène Kanga, lid CATPC: ‘When Lever came, they stole everything. Our land, our art.’
Elvis Mutiri wa Bashara, minister van Cultuur, DR Congo: ‘Profits from the plantation have been served to build European museums. Therefore, inequality lives on through these museums.’
René Ngongo, president CATPC: ‘This is an attempt to restore nature. Not just for the people of Lusanga, but for all of humanity.’
Matthieu Kasiama, lid CATPC: ‘The white Cube gives me a joyful feeling. It is part of our future.’
White Cube is een productie van Pieter van Huystee Film in coproductie met Human Activities, Inti Films en VPRO. De film is mede mogelijk gemaakt met de steun van het Nederlands Filmfonds, Filmfonds Incentive, het CoBO-fonds, het Vlaams Audiovisueel Fonds, het Mondriaan Fonds, het Stedelijk Museum, het Van Abbemuseum, Museum de Hallen, private donateurs en het Mediafonds.
Website Mokum Filmdistributie