Museum Arnhem bestaat vandaag, 24 september, honderd jaar. Ter gelegenheid van deze verjaardag trakteert het museum de stad Arnhem op bijzondere cadeaus! Hiermee wil het museum de banden met de stad verder aanhalen en verdiepen in een tijd dat de inwoners van Arnhem de collectie en het museum moeten missen wegens een grootscheepse verbouwing. Om de collectie toch zichtbaar te maken, zullen de komende maanden op verschillende plekken in de stad, grote muurschilderingen verschijnen: publiekslievelingen uit de collectie zoals Wilma met Kat van Carel Willink (1940) en nieuw werk van kunstenaars die speciaal hiervoor opdracht krijgen van het museum.
Voor elke inwoner een schetsboekje
Maar niet alleen de stad krijgt een cadeau. Kunst inspireert en dat wil Museum Arnhem laten zien en stimuleren! Daarom ontvangen alle inwoners van Arnhem zonder een nee-nee sticker op de brievenbus, een klein schetsboekje met daarin een aantal werken uit de collectie ven genoeg lege pagina’s om zelf creatief in te vullen. De boekjes zijn ook af te halen bij buurthuizen, verschillende horecagelegenheden en bij de tijdelijke presentatieruimte van het museum, De Kerk.
Kijk voor alle afhaallocaties op de website.
Nieuwe huisstijl verbeeldt engagement van museum Arnhem
Het schetsboekje is vormgegeven door ontwerpbureau Thonik. Dit bureau tekende in de aanloop richting het nieuwe museum, voor de nieuwe huisstijl van Museum Arnhem. Deze wordt vanaf vandaag samen met een vernieuwde website in gebruik genomen (Interaction/visual design Thonik, development Ben West)
Thonik ontwierp Voor Museum Arnhem een dynamisch logo dat start met een simpele, neutrale variant: een afgewogen letterbeeld waarbij de m van museum resoneert met de r en de n van arnhem. In deze variant van het logo zit een echo van de architectuur van de nieuwe vleugel van het museum. Het overhangende deel over de stuwwal linkt aan de manier waarop het woord ‘museum’ vast zit aan het woord ‘arnhem’. Vanuit dit simpele logo ontstaan vervolgens meerdere perspectivische letterbeelden. Zo verbeeldt de identiteit het engagement van het museum: vanuit verschillende perspectieven worden kunst en samenleving met elkaar verbonden. En zoals de letters van het logo in perspectief worden gezet, wordt ook het programma in woord en beeld vervormd. Een eenheid in de communicatie wordt gecreëerd door een eigenzinnig kleurenpalet van paars, warne geen, steen oranje en een turquoise groen.
Over Museum Arnhem
Museum Arnhem opende precies een eeuw geleden de deuren op de huidige locatie (1920) en herbergde aanvankelijk de cultuurhistorische verzamelingen van Arnhem en Gelderland en de kunstverzamelingen van de Arnhemmer Alexander Ver Huell. De collectie (magisch) realisten die na de Tweede Wereldoorlog is aangelegd is nog steeds een belangrijke pijler van het museum. En er is verder verzameld op het thema realisme. Daarnaast heeft het museum een belangrijke collectie vormgeving en sierraden.
Tegenwoordig presenteert Museum Arnhem beeldende kunst en vormgeving die een relatie legt met de maatschappelijke werkelijkheid en er wordt vanuit actuele maatschappelijke ontwikkelingen verzameld aan de hand van de thema’s vrouwen, niet-westerse kunst en gender. Vanuit een veranderende samenleving worden daar ook nieuwe thema’s aan toegevoegd, zoals immigratie, onbehagen en geweld in de wereld, betekenis van de directe (lokale) omgeving voor mensen in het kader van mondiale ontwikkelingen en de bedreiging van onze ecosystemen.
Over de collectie
Museum Arnhem is hét museum voor (inter-)nationale moderne en hedendaagse kunst én vormgeving van de stad Arnhem. De hoogwaardige collectie bevat realistische kunst uit de 20ste eeuw, hedendaagse sieraden en vormgeving, met extra aandacht voor niet-Westerse kunst en werk van vrouwelijke kunstenaars.
Meer info: museumarnhem.nl