Vanwege de gedeeltelijke lockdown is de openingsdatum van Godinnen van de art nouveau in het Allard Pierson uitgesteld. Eerder is aangekondigd dat de tentoonstelling vanaf 23 oktober te zien is. Naar verwachting zal de opening eind dit jaar plaatsvinden.
Het is voor het eerst dat een museum in Nederland een expositie wijdt aan de fascinatie voor de vrouw in de internationale art nouveau. De tentoonstelling met werken van onder meer Aubrey Beardsley, René Lalique, Alphonse Mucha en Jan Toorop, is het resultaat van een samenwerkingsproject met het Badisches Landesmuseum in Karlsruhe, het Braunschweigisches Landesmuseum in Braunschweig en veel bruikleengevers.
De aansluitende collectiepresentatie Letters van de art nouveau is wel te bezoeken vanaf 23 oktober.
Bij uitgeverij WBOOKS verschijnt op 23 oktober de publicatie Godinnen van de art nouveau. Het concept sluit aan bij het thema maar is onafhankelijk van de tentoonstelling ontwikkeld. De redactie bestaat uit vertegenwoordigers van de drie partnermusea. Eindredactie en vertaling: dr. Corinna Vermeulen. ISBN 9789462584044 en EN: 978946258405.
Letters van de art nouveau
Te zien vanaf 23 oktober in het Allard Pierson
Art nouveau was er rond 1900 niet alleen voor welgestelden: de zwierige stijl was ook op straat te vinden. In de tentoonstelling ‘Letters van de art nouveau’ laat het Allard Pierson zien hoe de art nouveau de publieke ruimte en het commerciële drukwerk met getekende belettering domineerde, of dat nu in de vorm van een affiche was of een aanduiding van een metro-ingang. Het penseelkarakter verraadt invloeden van de Japanse kalligrafie. Deze art nouveau-letters verspreidden zich al snel aan de hand van modelboeken voor letterschilders en schriftlithografen, en door letterproeven. Uit die catalogi bestelden drukkers hun fonts. Het zeldzame materiaal is voornamelijk Frans, Duits en Nederlands.
In de jaren zestig van de vorige eeuw kwam de art nouveau opnieuw in de belangstelling en de opvallende lettervormen werden weer populair onder grafisch ontwerpers. Net als de art nouveau-kunstenaars in hun tijd verlangden velen terug naar de natuur. Door de uitbundige letters toe te passen, zetten zij zich af tegen het establishment. Voorbeelden van dit hergebruik door de hippiebeweging zijn ook in de tentoonstelling te zien.