Ruim 34% van de Nederlanders is van plan om binnen nu en twee jaar een nieuwe keuken te kopen of deze op te knappen. Om een beeld te krijgen van hoe de ideale keuken er vandaag de dag uit ziet, vroeg keukenmerk ETNA ruim 1.000 Nederlanders naar hun wensen en ideeën.
Hoewel 15% van de Nederlanders op dit moment met een nieuwe keuken bezig is, heeft al meer dan 40% wel een beeld van hoe zijn of haar droomkeuken er uit moeten zien. Bijna alle Nederlanders zijn het er in ieder geval over eens: de keuken is niet alleen een functionele ruimte maar bovenal een gezellige leefruimte. De keuken blijft natuurlijk de plek om te koken maar ook samen te eten en te werken. Al verschilt dat laatste per regio. In de grote steden (Rotterdam, Den Haag en Amsterdam) en in het Zuiden van het land doet de keuken ook wel dienst als ‘werkkamer’, in het Noorden is dit nauwelijks het geval. TV kijken in de keuken is niet heel gangbaar, toch is het met bijna 7% vooral geliefd door mannen tegenover slechts 1% van de vrouwen.
Modern en een tikje klassiek
Qua stijl en ontwerp is een moderne uitstraling veruit favoriet (43%) bij de meeste mensen, gevolgd door een industriële (22%), klassieke (20%) en landelijke (15%) stijl. Meer dan helft van de jongere doelgroep tot 35 jaar kiest voor een moderne keuken. In de leeftijdsgroep van 50 tot 65 jaar is een grotere verdeeldheid te zien, daar verschillen de smaken.
5 Keukentrends
Wat zijn de keukentrends waarvan Nederlanders verwachten dat ze nog wel even blijven? Met stip bovenaan staat het kookeiland, dat in menig huis het middelpunt van de keuken is. Een tweede trend is de vervanging van de gaskookplaat voor een inductiekookplaat, gevolgd door de derde trend; de inductiekookplaat met ingebouwde afzuiging. Hierdoor hoeft men, bijvoorbeeld bij een kookeiland, geen afzuigkap meer aan het plafond te hangen. Men verwacht dat duurzame functionaliteiten in keukenapparatuur, de vierde trend, steeds belangrijker worden. De laatste trend is de toevoeging van Smart Home functionaliteiten aan keukenapparaten, zoals het bedienen van je vaatwasser of oven door middel van een device.
- Kookeiland
- Inductie als opvolger gaskookplaat
- Inductiekookplaat met ingebouwde afzuiging
- Duurzame functies in apparaten
- Smart Home functionaliteiten in apparatuur
Koelkast als eyecatcher
Omdat de keuken steeds meer een leefruimte wordt, krijgen apparaten ook andere rollen. Zo zegt 48% dat de koelkast best een eyecatcher mag zijn. Vooral jongvolwassenen tussen de 25-34 jaar zouden dan ook graag een grote Amerikaanse koelkast met ijsdispenser in hun nieuwe keuken hebben.
Inspiratie
Inspiratie is overal, zo ook als het om een nieuwe keuken gaat. Nederlanders laten zich vooral inspireren in de showroom van de keukenvakzaak (43%), op websites (36%) en door het kijken van TV programma’s (19%). Opvallend is dat tijdschriften vaker worden gebruikt als inspiratiebron dan apps zoals Pinterest en Instagram. Deze laatste zijn eigenlijk vooral populair bij jonge vrouwen. Voordat men naar de keukenvakzaak gaat, doet 43% van de mensen online al wel vooronderzoek, 25% doet dit zelfs voor en na het bezoek aan de winkel.