Voor PAN Amsterdam is champagnehuis Ruinart een samenwerking aangegaan met de Duits-Nederlandse kunstenaar B.D. Graft. Tijdens de kunstbeurs PAN werden 20 limited edition magnums van Ruinart tentoongesteld en geveild. De opbrengsten gaan naar het Wereld Natuur Fonds.
De 100% afbreekbare ‘second skin’ van de champagneflessen is voorzien van unieke designs, nummering en een handtekening van deze bijzondere kunstenaar. De flessen worden tentoongesteld in de Ruinart Lounge, in het midden van de beurs. Tijdens de kunstbeurs werden de flessen geveild. De opbrengst van de veiling gaat naar S.O.S. Bos, een initiatief van het Wereld Natuur Fonds (WWF). Ruinart: ‘Natuurverlies en klimaatverandering raken ál het leven op aarde. Om dit te stoppen hebben we meer natuur nodig. Met de opbrengst zal WWF wereldwijd bos veiligstellen. Dit sluit perfect aan bij de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid die Maison Ruinart zich heeft gesteld.’
Creatief lokaal talent
Ruinart heeft sinds het ontstaan van het wijnhuis een onbreekbare band met kunst. Elk jaar nodigt Ruinart een hedendaagse kunstenaar uit om een visie te geven op het wijnhuis en zet het huis zich in om opkomende creatieve talenten lokaal te ondersteunen. Voor Nederland is er dit jaar een samenwerking opgezet met de Duits-Nederlandse kunstenaar B.D. Graft die voor Ruinart de 100 procent recyclebare verpakking second skin van 20 blanc de blancs magnumflessen mocht beschilderen.
B.D. Graft
B.D.Graft (Duitsland, 1988) is een beeldend kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam. In de loop der jaren heeft hij een eenvoudige, herkenbare beeldtaal ontwikkeld waarmee hij moeiteloos kan laten zien wat hem bezighoudt, of het nu een intrinsiek verlangen of een geinige gedachte is. De natuur en de menselijke conditie spelen een centrale rol in zijn werk, en het therapeutische effect van kunst maken is iets wat de kunstenaar graag wil doorgeven aan de toeschouwer. Aan de ene kant viert zijn werk het leven, aan de andere kant herinnert het eraan hoe vluchtig en kwetsbaar het is, en bevordert zo een gevoel van gemeenschap en bewust leven. Zijn kunst bevindt zich ergens tussen mooi en lelijk, het oprechte en cynische, het puur decoratieve en het betekenisvolle. Het werk van B.D. Graft zit paradoxaal genoeg tussen elk van deze posities in en spreekt eigenlijk voor zichzelf.