Yvo Staudt (31) heeft nooit gedroomd over het opzetten van een eigen horlogemerk. Integendeel: hij wilde al vanaf zijn vijfde niets liever dan de beste klassieke accordeonist worden. Op zijn 18e vertrok Staudt vol ambitie naar Pescara, Italië, om zijn studie aan het conservatorium te vervolgen. Hij komt terug met een nieuwe liefde: mechanische horloges. Nu, bijna negen jaar later, heeft het horlogemerk Staudt Chronometrie een collectie opgebouwd van 37 mechanische horloges van edelstaal en massief goud en ligt het bij gerenommeerde juweliers. Ontdek het verhaal van deze Twentse ondernemer.
Met de trekzak naar Italië
‘Hij wilde al accordeonist worden voordat hij het woord kon uitspreken,’ aldus Jenny, Yvo Staudts moeder. Het leven van deze jonge Tukker stond al vroeg in het teken van dit uitzonderlijke instrument. Vol ambitie is Yvo altijd geweest, zo blijkt, want hij deed er alles aan om deze droom waar te maken. ‘Het kopen van een accordeon ter waarde van een middenklasse auto zat er thuis niet in,’ aldus Yvo. Dus besloot hij om verschillende culturele fondsen aan te schrijven; op die manier verkreeg hij het bedrag om zijn gedroomde Pigini-accordeon aan te schaffen. Niet veel later vertrok Staudt met zijn accordeon naar Italië, alwaar zijn droom verwezenlijkt kon worden. Hij leerde in een rap tempo vloeiend Italiaans en studeerde urenlang op klassieke stukken.
‘Ik ben Yvo Staudt, kom uit Twente, en maak horloges’
Op een evenement in 2014 werd hem vervolgens gevraagd wat hij droeg. Staudt vervolgt: ‘Toen ik aangaf dat dit mijn eigen ontwerp was, werd me gevraagd wat het kost. Daar had ik geen antwoord op.’ Staudt had binnen no-time zijn eerste 45 zelf geassembleerde horloges verkocht. Vervolgens bezocht hij met de trein juweliers in heel Nederland: “Ik ben Yvo Staudt, kom uit Twente, en maak horloges.’
Horloges als mijlpalen
Dit was een begin van een prachtige collectie van 37 hoogwaardige en strak vormgegeven automaten, chronografen en handopwinders in edelstaal, massief goud of een combinatie daarvan. De top van zijn collectie bestaat uit horloges waarin een wijzerplaat zit waar een graveur drie dagen aan werkt. Staudt vervolgt: ‘Mijn eerste horloge is geboren vanuit een verhaal. Afgelopen jaren heb ik gemerkt dat alle dragers van een Staudt iets gemeen hebben met elkaar. Ook voor hen symboliseerde het horloge een verhaal. Het was een markering van een fase, een herinnering of viering. Dat beschouw ik als een groot compliment.’ De nieuwe collectie kan daarom gepersonaliseerd worden, middels bijvoorbeeld een tekst op de wijzerplaat of initialen in de kroon.
Na verloop van tijd veranderde de relatie met zijn accordeon. Het werkte niet meer; het was alsof de twee elkaar niet meer verstonden. Staudt begon zich af te leiden door op zoek te gaan naar het perfecte mechanische horloge. Uren en dagen besteedde hij aan het kijken van video’s over uurwerken en het (de)monteren van uurwerken, met wisselend succes. Langzamerhand ontstond zijn visie over het perfecte horloge: een blauwe wijzerplaat, van topkwaliteit en een ingetogen uitstraling. Dit vond hij niet, en daarom besloot hij om zijn eigen horloge te maken. Staudt vindt het belangrijk om gehoor te geven aan de wensen van zijn klanten. ‘Ik hoorde een keer van een Duitse klant dat hij heel trots op zijn Gazelle-fiets was. Ik heb hem een fietsbel met Staudt-logo cadeau gegeven bij zijn horloge. Daar was ie minstens zo blij mee, haha.’
Niche in de mainstream
Vanuit een idyllisch 16e-eeuws boerderijtje in het pittoreske Ootmarsum, in het oosten van ons land, werkt Yvo met zijn team van vijf medewerkers aan zijn droom om Staudt verder op de kaart te zetten. ‘Alles ontwerp en ontwikkel ik nog steeds zelf. Horlogekasten, uurwerkonderdelen, wijzertjes, noem maar op.’ Hij vervolgt: ‘Mijn eerste collectie horloges heette niet voor niets Prelude. De Prelude wordt als muzikale term gebruikt als introductie; niet geheel toevallig is dit ook de naam van de allereerste collectie. Het beschrijft precies mijn gevoel: we staan aan de vooravond van een mooi avontuur.’ Yvo ziet het merk als een ‘niche in de mainstream’, waarbij de aandacht voor de klant altijd behouden zal blijven. ‘Alles is mogelijk, als je er maar de nodige energie insteekt.’ Inmiddels heeft Staudt wereldwijd een netwerk van 35 gerenommeerde juweliers en gaan zijn horloges de hele wereld over: van Koeweit tot Japan. Het is het doel van Staudt om het merk wereldwijd uit te bouwen. Zoals het er nu naar uitziet, is de Twentse ondernemer hard op weg om zijn doel te behalen.
Kijk voor meer informatie op staudt-twenthe.com of bezoek een van de verkooppunten.