Een van de meest opmerkelijke race-Porsches wordt geveild door Bonhams|Cars op de Goodwood Revival Sale op 9-10 september. Om de interesse voor de prachtige Martini-liveried RSR Coupe, een puur raspaard, nog verder aan te wakkeren zal deze worden tentoongesteld tijdens de 30e jubileumverkoop op het Goodwood Festival of Speed.
[Foto: 1973 Martini-Porsche 911 Carrera 3.0 RSR Works Prototype R7 Gijs van Lennep Herbert Muller Martini Racing Team at 24-Hours of-LeMans 1973 Circuit de la Sarthe-France © Rainer Schlegelmilch]
Als een opvallende finisher in de 24 uur van Le Mans-race en een iconische en evocatieve herinnering aan het verleden van het door Martini-gesponsorde Porsche fabrieksraceteam, is deze auto een van de meest significante stukken uit de illustere racegeschiedenis van Porsche die ooit te koop is aangeboden via een openbare veiling. Het prototype Martini-Porsche RSR Coupe uit 1973, met een motor van 3 liter, bekend bij het fabrieksteam als ‘R7’, is de feitelijke auto die op een memorabele vierde plaats eindigde en alleen werd verslagen door drie open-cockpit ‘thinly disguised’ Formule 1′-sportprototypewagens in de 24 uur van Le Mans-race dat jaar.
Overwinning met Nederlands tintje
De winnende RSR, die als vierde eindigde in zijn klasse, werd bestuurd door het ongelooflijk ervaren en bekwame duo van de compacte, sigaarrokende Zwitser Herbie Muller en zijn vriendelijke, voormalige winnaar van de Le Mans-race, de Nederlandse teamgenoot Gijs van Lennep. Hun gesloten-cockpit, visueel geschikte Martini-Porsche RSR voor op de weg, werd alleen overtroffen door drie toegewijde sport-prototype racemodellen, allemaal aangedreven door 12-cilinder 3-liter motoren: de winnende Matra-Simca MS670B van de Franse sterren Henri Pescarolo/Gerard Larrousse, een fabrieksteam Ferrari 312PB op de tweede plaats en nog een Matra-Simca op de derde plaats.
Dé verrassing van het raceseizoen
De RSR Coupes van Porsche waren de verrassing van dat memorabele raceseizoen. In plaats van te investeren in de ontwikkeling van een geheel nieuwe sportprototypewagen voor 1972-73, koos Porsche ervoor om de gevestigde racetraditie van getunede en doorontwikkelde versies van het alom geprezen productiemodel Typ 911 Coupe te versterken. Een nieuwe Europese Grand Touring Championship gaf de competitie 911’s een frisse impuls, met racegrids die bijna volledig uit dit model bestonden. In de herfst van 1972 lanceerde Porsche het nieuwe 911 ‘Carrera’-model met een motorinhoud die werd verhoogd van 2,4 liter naar 2,7 liter. Een serie van 500 lichtgewicht 911’s werd gebouwd om de goedkeuring (homologatie) van de nieuwe variant door de overkoepelende sportorganisaties te verkrijgen. Drie versies werden aangeboden: de RS (RennSport), RST (touring) en de ultieme racende RSR, waarvan ‘R7’ – nu te koop aangeboden door Bonhams|Cars – een van de vier overgebleven werksauto’s is. Terwijl de RS het nieuwste wegmodel was, had de RST luxe reisuitrusting en aankleding, terwijl de RSR het volledige competitie-model was en zo’n 60 kg lichter dan de RST.
Aangezien de nieuwe Carrera pas op 1 april 1973 kon worden gehomologeerd voor de internationale GT-racecategorie, werden twee vroege RSR’s naar Amerika verscheept voor de Daytona 24-uursrace op 4 februari en werden ingeschreven in de meer vrij gereguleerde Prototype (sport) klasse. Ze werden aangedreven door volledige 3-liter motoren die ongeveer 300 pk leverden en de nieuwe RSR van het Brumos-team, die werd bestuurd door Peter Gregg/Hurley Haywood, won die 24-uursrace in Florida – maar liefst 22 ronden voor de op de tweede plaats eindigende Ferrari 365GTB/C. Dit succes plaatste Porsche aan de leiding van het Wereldkampioenschap voor Fabrikanten van 1973 na die openingsronde. Hoewel ze meededen in de Prototype klasse, konden de 3-liter Coupes niet op tegen de 250 kg lichtere, op Formule 1-gebaseerde echte sport-prototype auto’s van Matra, Ferrari, Alfa Romeo en Gulf-Mirage, maar de hard bevochten traditie van Porsche om snelheid te combineren met betrouwbaarheid zou opnieuw zegevieren.
De best presterende 3-liter Coupe
Zulke ontwikkelingen als het monteren van Porsche 917-type schijfremmen en het toevoegen van een volledige aerodynamische spoiler of ‘wing’ aan de achterkant – die de bijnaam de ‘Mary Stuart’-vleugel kreeg naar de gesteven middeleeuwse ruff populair gemaakt door Mary Queen of Scots – maakten de Martini-Porsche RSR’s van de fabriek buitengewoon snel en behendig, maar toch stabiel in allerlei bochten. De Martini-Porsche RSR werd getipt als een mogelijke winnaar van de 24 uur van Le Mans, gezien de tot dan toe slechte betrouwbaarheid van de veel snellere, pure racende sportprototypewagens. Uiteindelijk ging de ‘R7’ aan de haal met de vierde plaats, verslagen door alleen 12-cilinderwagens, was een werkelijk geweldige prestatie.
‘R7’ geldt vandaag de dag als een van de best bewaarde en verrassend originele auto’s van waarschijnlijk slechts drie echte overlevende auto’s uit die oorspronkelijk toegewezen groep van acht, waarvan slechts vier (chassis ‘R5’, ‘R6’, ‘R7’ en ‘R8’) ooit de klassieke Martini Racing-livery hebben gedragen met zijn donkerblauwe en rode strepen op een Duits-zilveren achtergrond. Na het succes in Le Mans, nam ‘R7’, zoals nu te koop aangeboden, deel aan de laatste twee rondes van het World Championship of Makes van dat jaar, waarbij het negende werd in de Oostenrijkse 1.000 Kilometer race en vervolgens, voorzien van een lange staart in plaats van de ‘Mary Stuart’-vleugel, zevende in de Watkins Glen 6 Hours in de Verenigde Staten, ingeschreven door Brumos Porsche-Audi Corp en bestuurd door Peter Gregg/Hurley Haywood.
Vermeende vernietiging?
Na zijn succes in Le Mans werd ‘R7’ verkocht aan de Mexicaanse Porsche-expert Hector Rebaque voor gebruik in nationale races in zijn thuisland. Na succesvolle races daar in de kleuren van het sigarettenmerk ‘Viceroy’, werd het verkocht aan de Italiaanse enthousiaste verzamelaar Massimo Baliva. Het feit dat de auto van het toneel verdween, omdat Baliva hem niet meer in de openbaarheid toonde, leidde tot speculaties binnen de klassieke Porsche-wereld over zijn vermeende vernietiging. Er werd een replica gebouwd en toen de auto van Massimo Baliva uit de anonimiteit verscheen (hij verkocht zijn collectie vanwege zijn gevorderde leeftijd), ontstond een gerechtelijke procedure. Uiteindelijk werd de zaak afgewikkeld, waarbij de replica-auto als zodanig werd erkend.
Maakt opwachting tijdens Goodwood Festival of Speed
De huidige auto die wordt aangeboden door Bonhams|Cars, is bevestigd als authentiek door de legendarische Porsche-ingenieur Norbert Singer (1973 Martini Porsche teammanager), wiens gedetailleerde onderzoek heeft aangetoond dat het inderdaad de originele 1973 RSR-teamauto ‘R7’ is.
“We zijn bij Bonhams|Cars zeer verheugd om dit zeer significante voorbeeld van de Porsche-racetraditie te presenteren. Voorbeelden van de sensationele Martini Racing fabrieksteam RSR’s komen zelden op de open markt en hier is een echt opwindende mogelijkheid om niet slechts een van hen, maar de Le Mans-auto van 1973 zelf – ‘R7’ – te verwerven.Dus hier presenteren we een legendarische Martini Racing Carrera 3.0 RSR, een prototype uit de Porsche Racing Department, niet minder, en een van de meest gerespecteerde bouwstenen van de fantastische race-reputatie van Porsche.””
Mark Osborne, Global Director of Motorsport, Bonhams|Cars