Johnnie Walker, ‘s werelds nummer één Schotse whisky, lanceert een nieuw design voor de Johnnie Walker Blue Label Lunar New Year Limited Edition, ontworpen door de Aziatisch-Amerikaanse kunstenaar James Jean. Perfect om het nieuwe jaar van de Draak mee in te luiden. Jean staat voornamelijk bekend door zijn veelzijdige en fantasierijke benadering van beeldvorming waarbij bij hedendaagse onderwerpen combineert met esthetische technieken geïnspireerd door traditionele Chinese schilderijen, Japanse houtsneden en renaissance portretkunst. Zijn werk schitterde al op promotieposters voor diverse bekroonde Hollywood films.
Het levendige ontwerp voor het Jaar van de Draak toont een innovatieve en dynamische interpretatie van het Chinese sterrenbeeld voor 2024. De draak wordt door velen beschouwd als het machtigste dierenteken van alle Chinese sterrenbeelden en staat symbool voor het leven en creativiteit, evenals een voorteken van toekomstige voorspoed in de traditionele Aziatische cultuur. Geboren in Taipei, opgroeiend in New Jersey en afgestudeerd aan de School of Visual Arts in New York zocht de in LA woonachtige kunstenaar James Jean inspiratie voor zijn ontwerpen in de unieke gelaagde smaak, die Johnnie Walker Master Blender Emma Walker en haar team toevoegen aan Johnnie Walker Blue Label – een whisky die vervaardigd is uit een selectie van de zeldzaamste whisky’s uit de rijpende Schotse reserves van Johnnie Walker. Het omvat zelfs enkele onvervangbare vaten afkomstig van distilleerderijen die al lange tijd gesloten zijn, waardoor het een unieke en waardevolle blend is.
“Velen beschouwen de draak als het krachtigste dier van de Chinese dierenriem, en de Houten Draak voelde opmerkelijk dichtbij vanwege de natuurlijke elementen die aanwezig zijn in mijn werk. Met Johnnie Walker Blue Label Lunar New Year wilden we een draak creëren die anders aanvoelde, nieuw en innovatief – met respect voor het verleden, maar ook kijkend naar de toekomst met optimisme; evenals de Johnnie Walker Keep Walking-spirit. In de afbeelding zitten meerdere verborgen elementen – lagen om te ontdekken, net als de lagen in deze unieke whisky.” Ik heb chrysanten opgenomen, waaruit vloeibaar goud stroomt – geïnspireerd door Johnnie Walker whisky’s – en kolibries die nippen aan de kostbare nectar. Ik wil dat de kijker de lagen afpelt en meer ontdekt hoe langer je kijkt. Ik wil dat mijn werk functioneert van veraf, maar meer details onthult naarmate je de afbeelding van dichterbij verkent.” – James Jean.
Joao Matos, Global Marketing and Innovation Director van Johnnie Walker: “James Jean’s opmerkelijke interpretatie van de Houten Draak voor Johnnie Walker Blue Label Lunar New Year is de essentie van traditie en innovatie. James heeft op prachtige wijze respect voor het verleden vermengd met een optimistische blik op de toekomst. Zijn draak, gemaakt van bloemen en organische elementen, is een symbool van de kracht van creativiteit en verbinding. “We zijn verheugd om het Jaar van de Draak te vieren met dit prachtige, limited edition-design.”
De Johnnie Walker Blue Label Limited Edition x James Jean is verkrijgbaar voor € 239,99 euro via malts.com.