Hilton Amsterdam vierde dit jaar voor de 29ste keer de komst van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe op hun terras aan het water. Hiermee werden tegelijkertijd de partners en gasten van het hotel bedankt. Het ging dit jaar alleen nét even anders met haring in een nieuw jasje.
Elk jaar wordt het bekende invite-only evenement, waar haring wordt gevierd in samenwerking met Jan van As, vol verwachting tegemoet gezien in heel Nederland. Dit jaar vierde het zakelijke haringfeest niet alleen de komst van Hollandse Nieuwe, maar ook de verbinding van de Nederlanders met de zee en het ontdekken van nieuwe manieren om haring te bereiden en eten. Traditie werd gevierd op een innovatieve manier, met bijzondere gerechten zoals haring escabeche, monte cristo en finissima en natuurlijk ontbrak de klassieke Hollandse haring met ui en augurk niet. Tot 30 september zijn gasten welkom om deze nieuwe interpretaties van haring te proeven op het Garden Terrace en in de Half Moon Lounge Bar van Hilton Amsterdam.
Hilton x Jan van As
Haring, en daarbij de dierbare relatie met Jan van As, die al meer dan 11 jaar standhoudt, past anno 2024 nog steeds bij de hedendaagse filosofie van Hilton Amsterdam. Het visje wordt namelijk sinds jaar en dag op dezelfde traditionele en duurzame manier gevangen en verwerkt. Een eigenschap die perfect past bij de huidige en toekomstige duurzame doelen van Hilton Amsterdam.
Jan van As heeft een rijke historie en bleek de perfecte partner. Versvishandel Jan van As, gevestigd in het Food Center Amsterdam, is een van de grootste Nederlandse leveranciers van verse vis. Sinds 1949 leveren ze de beste kwaliteit vis, schaal- en schelpdieren aan horeca, grootverbruikers en detailhandel. Daarbij maken ze zich met het duurzaamheidsprogramma Vis&Seizoen sterk voor het behoud van de visstand.
Maarten van der Weijden
Ter ere van de Olympische Spelen in Parijs heeft Hilton Amsterdam dit jaar het thema van deze legendarische spelen omarmd voor het haringfeest. Langeafstands- en marathonzwemmer Maarten van der Weijden speelde dit jaar een speciale rol tijdens het haringfeest. De Olympische sportman overhandigde het eerste vaatje haring, die hij al zwemmend naar het hotel bracht. Hilton Amsterdam en Jan van As doneren gezamenlijk aan de Maarten van der Weijden Foundation, de stichting van Maarten die onderzoek naar kanker financiert.
Hilton Amsterdam
Het markante Hilton Amsterdam aan de Apollolaan in Zuid is zowel bij Amsterdammers als toeristen al jaren een geliefde plek. Oprichter Conrad Hilton opende het hotel op 9 juli 1962. Hoewel Hilton een Amerikaans bedrijf is, werd Hilton Amsterdam al snel een integraal onderdeel van Amsterdam-Zuid, waar zowel buurtbewoners als reizigers samenkwamen. De architectuur van Hilton Amsterdam volgt dezelfde lijn als die van Berlage, die de wijk Apollokwartier ontwierp in 1917. In de karakteristieke V-vorm van het gebouw komen twee assen samen: die van de Apollolaan en die van de Minervalaan. Ze ontmoeten elkaar in de lobby. Dankzij de prominente locatie in het hart van Oud-Zuid, nabij de RAI en het Zuid Business District, fungeert het hotel als een belangrijke ontmoetingsplaats.
Jubileum en verborgen terras
Hilton Amsterdam telt 271 kamers en suites (waaronder de bekende John en Yoko Suite) en biedt gasten de mogelijkheid om de authentieke Italiaanse keuken te proeven in Roberto’s Restaurant, dat dit jaar zijn dertigste verjaardag viert met verschillende leuke acties. Zo komen er bijzondere gerechten uit verschillende Italiaanse regio’s op de menukaart en gaan ze samenwerkingen aan met verschillende gast-chefs. Een glas wijn of whisky drink je in de intieme Half Moon Lounge, of ga voor een cocktail die geïnspireerd is op een bekend nummer uit de muziekgeschiedenis. Wie op zoek is naar een verborgen Amsterdamse parel, loopt door naar achteren, naar de Garden Terrace aan het water, waar verfrissing wordt geserveerd in de vorm van signaturecocktails en zomerse gerechten. Het Garden Terrace omarmt ook het Italiaanse aperitivo-moment, dat dit voorjaar als Aperitivo Time werd gelanceerd in samenwerking met het magazine Smaak van Italië. Gasten kunnen genieten van een verscheidenheid aan klassieke aperitiefdranken, gecombineerd met heerlijke bites, terwijl ze genieten van het perfecte uitzicht en deze geliefde traditie koesteren.
Travel with Purpose
Hilton Amsterdam werkt met de Environmental, Social en Governance (ESG)-strategie Travel with Purpose om verantwoord reizen en toerisme wereldwijd te stimuleren. Door middel van deze strategie, streven ze naar een positieve impact op het milieu en de maatschappij. Binnen Travel with Purpose zijn in 2018 een aantal doelen voor 2030 opgesteld die Hilton Amsterdam online en openbaar bijhoudt om ervoor te zorgen dat ze die doelen ook daadwerkelijk halen. Kijk voor meer informatie op https://esg.hilton.com/2030-goals.
Meer weten over Hilton Amsterdam? Klik hier.