In de Posthoornkerk in Amsterdam, zal de geridderde modeontwerper en kunstenaar, Sepehr Maghsoudi, de 11e editie van de Dutch Sustainable Fashion Week openen met zijn nieuwste couturecollectie TIME. De kracht van Maghsoudi zijn boodschap ligt niet alleen in zijn artistieke creaties, maar vooral in de diepgaande onderliggende boodschap. Al 16 jaar lang verspreidt Maghsoudi de mantra om in jezelf te geloven en moedigt hij volwassenen én kinderen aan om duurzaam met mode om te gaan.
[Foto: Maghsoudi’s 18e collectie ‘The One’]
Artistiek werk met maatschappelijke impact
Maghsoudi, die zelf vanuit Iran naar Nederland moest vluchten, weet als geen ander hoe belangrijk het is om in jezelf te blijven geloven. Het Nederlandse publiek leerde Maghsoudi kennen door zijn deelname aan ‘Project Catwalk (Runway)’ in 2010. Inmiddels heeft hij 24 collecties op zijn naam, is zijn werk wereldwijd gepubliceerd, waaronder in Vogue Italië, en in 2021 werd hij geridderd voor zijn artistieke werk met maatschappelijke impact.
Momenteel werkt Maghsoudi aan zijn 25e couturecollectie genaamd TIME. Inspiratie voor deze collectie haalt hij uit zijn observaties van belangrijke taboes in de samenleving en zijn wens om deze bespreekbaar te maken. Het gelijknamige evenement TIME, op 8 oktober, biedt reflectie op vermeden onderwerpen zoals vrijgevigheid versus hebzucht, zelfacceptatie versus zelfafwijzing, liefde versus afgunst en expressie versus depressie. Ceremoniële elementen zoals zang en dans bevorderen de verbinding en zorgen ervoor dat iedereen zich welkom en gehoord voelt tijdens het evenement.
De Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) is verheugd over de samenwerking met Maghsoudi. Cécile Scheele, oprichter van de DSFW: ‘ Maghsoudi’s visie op duurzaamheid en zijn vermogen om diepgaande maatschappelijke kwesties aan te kaarten via zijn modeontwerpen, sluiten perfect aan bij de kernwaarden van de DSFW. Met deze show zal hij daarbij op bijzondere wijze de vergankelijkheid van kleding in beeld brengen en werkt hij met deadstock en gerecyclede materialen.’
Na jarenlang verschillende modeshows te hebben geïnitieerd, heeft DSFW zich de afgelopen twee jaar gefocust op het ontwikkelen van Experience Centers, welke toegankelijk zijn voor het grote publiek. Inspireren, bewustwording creëren, en een podium bieden aan ontwerpers die zich inzetten voor een schone en rechtvaardige mode-industrie kwamen hier samen. Na twee jaar, opent DSFW 2024 bewust weer met een show.
Ambitieus DSFW-programma in 11 steden
Voor DSFW 2024 ligt de lat hoog. Naast de opening met deze couture show, zullen van 9 tot en met 13 oktober er 11 Experience Centers zijn door het hele land: Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Enschede, Almere, Lelystad, Arnhem, Den Bosch, Groningen en Haarlem. Vorig jaar waren dit nog zeven steden. Verder zal de campagne van vorig jaar, #30keerdragen, een vervolg krijgen. Met als overkoepelend thema, ‘de herwaardering van onze kleding’, zullen alle drie de onderdelen in aanloop naar DSFW, én natuurlijk tijdens DSFW, aan elkaar worden verbonden. DSFW zal later, haar programma bekend maken.