Op uitnodiging van Museum Rembrandthuis stapt opnieuw een Amsterdamse grootheid in de voetsporen van Rembrandt. Na het enorme succes van het tijdelijke tattoo-atelier van Schiffmacher & Veldhoen in 2023, vertaalt modemerk G-STAR Rembrandts vakmanschap op een vernieuwende manier naar denim. Geïnspireerd door Rembrandts etstechniek en zijn iconische zelfportret uit de museumcollectie, heeft het ontwerpteam van G-STAR de nieuwste lasertechnologieën gecombineerd met experimenten op diverse soorten denim. Zo brengt G-STAR een eerbetoon aan eeuwenoude ambacht, op een innovatieve manier.
[Openingsfoto © Aad Hoogendoorn]
Experiment
Rembrandt was niet alleen een geweldige schilder, hij was ook een fenomenale etser. Zo drukt hij zijn prenten niet alleen op gewoon papier af, maar experimenteerde hij ook met andere materialen, zoals perkament en Japans papier. Dit was de aanleiding voor G-STAR om een moderne interpretatie te geven aan zijn innovatieve manier van experimenteren. De ontwerpers kozen voor Rembrandts zelfportret uit 1639 als basis en onderzochten met de nieuwste lasertechniek welke soorten denim, washings en coatings het beste resultaat opleverden. Daarnaast werden de artworks steeds wat aangepast. Soms met behulp van AI. De tentoonstelling Etched Denim toont enkele beroemde prenten van Rembrandt en laat tevens het onderzoek naar de denimcollectie zien.
“Dit bijzondere project biedt ons de mogelijkheid om Rembrandts unieke werkwijze op een moderne manier te vertalen en hem onder de aandacht te brengen bij een jongere doelgroep wereldwijd. In samenwerking met het Museum Rembrandthuis hebben we zijn iconische zelfportret verwerkt in de denimcollectie. Wij geloven dat kunst de kracht heeft om werelden te verbinden en op een creatieve manier samen te brengen. Deze collectie is daar een fantastisch voorbeeld van.” Gwenda van Vliet, Chief Brand Officer G-STAR:
“Het huis van Rembrandt was al in de zeventiende eeuw een creative hub. Alles draaide hier om creativiteit, vernieuwing en vakmanschap. We zijn trots op onze samenwerking met het wereldmerk G-STAR, dat groot geworden is in Amsterdam, net als Rembrandt. Met hun innovatieve variatie op Rembrandts etstechniek voegen ze een prachtig hoofdstuk toe aan Rembrandts huis als het Huis van Vakmanschap.” Milou Halbesma, directeur Museum Rembrandthuis.
Capsulecollectie
Gelijktijdig met de tentoonstelling lanceert G-STAR een exclusieve collectie. Deze bestaat uit twee denim jackets, twee jeans, een shirt en een parka. De unisex collectie is beschikbaar vanaf 31 oktober in geselecteerde G-STAR stores en op g-star.com.
Voor de campagne van deze bijzondere collectie koos G-STAR voor een unieke setting: verschillende locaties binnen het historische Museum Rembrandthuis, waar Rembrandt zelf ooit werkte. De campagne werd vastgelegd door fotograaf Philippe Vogelenzang.
Museumnacht
Op zaterdag 2 november, tijdens de Museumnacht Amsterdam, opent Etched Denim met een programma vol denim-blauw. Bezoekers kunnen hun eigen meesterwerk op textiel maken: experimenteer met verschillende technieken op textiel en druk je eigen ets op denim af. Voor iedereen die vorig jaar Schiffmacher & Veldhoen in Museum Rembrandthuis gemist heeft, is er een tweede kans. Laat tijdens de Museumnacht je eigen Poor Man’s Rembrandt-tattoo zetten. Er is keuze uit een vaste selectie tattoo’s, waaronder Rembrandts handtekening.
De tentoonstelling is te zien van 2 november 2024 t/m 5 januari 2025
Programma najaar 2024
Rembrandt Open Studio t/m 1 december
Experimenteerdrift | tentoonstelling 2 november t/m 5 januari
Etched Denim | tentoonstelling 2 november t/m 5 januari
HOUSE OF DENIM x Rembrandthuis: Workshop make your own Notebook Sleeve 9 november en 7 december
Workshop etsen op Denim Dagelijks in de kerstvakantie