In de nieuwe, avondvullende productie Lady Macbeth kiezen de Amerikaanse choreograaf Helen Pickett en de Britse regisseur James Bonas voor een geheel nieuwe benadering van William Shakespeares beroemde toneelstuk Macbeth. Ze stellen de intrigerende figuur van Lady Macbeth centraal en vertellen het bekende verhaal door haar ogen. Als toeschouwer ervaar je haar angsten en verlangens, haar ongebreidelde zucht naar macht, het hoogtepunt van die macht en, uiteindelijk, haar afdaling in diepe wanhoop.
Het Nationale Ballet presenteerde de afgelopen jaren in producties als Mata Hari, Frida en Raymonda al diverse verhalen met sterke vrouwen in de hoofdrol. In april 2025 zet het gezelschap deze lijn door met Lady Macbeth. Première op zondag 5 april en t/m 22 april 2025 te zien in Nationale Opera & Ballet.
In een reeks openbare balletlezingen plaatst bijzonder hoogleraar ballet en dans Gabriele Klein voorstellingen van Het Nationale Ballet in een actuele sociaal-politieke en artistieke context. Op vrijdag 4 april is het thema van de aan Lady Macbeth gerelateerde lezing de connectie tussen dans en literatuur (voertaal Engels) lees meer.
Wat in het toneelstuk offstage gebeurt, wordt in het ballet onstage gebracht
Waar Shakespeares toneelstuk Macbeth het verhaal van de Schotse edelman Macbeth vertelt – van de voorspelling dat hij koning van Schotland zal worden en zijn gewelddadige greep naar de troon tot zijn uiteindelijke tragische ondergang – richten Pickett en Bonas zich in hun ballet juist op Lady Macbeth. Ze diepen het personage verder uit en tonen als het ware de niet-getoonde, verborgen scènes uit Shakespeares tragedie.
Pickett: “In het toneelstuk wordt Lady Macbeth gek en verhangt ze zichzelf, maar zie je niet hoe en waarom. Die ‘hoe en waaroms’ zijn een groot onderdeel van onze benadering.” Bonas: “Omdat er in het toneelstuk over bijvoorbeeld de zelfmoord van Lady Macbeth alleen wordt gespróken, maar je deze niet ziet, was het voor ons interessant om het toneel als het ware om te keren. Wat in het toneelstuk offstage gebeurt, brengen wij in het ballet onstage.”
Componist Peter Salem schrijft voor Lady Macbeth een nieuw muziekstuk. Salem werkte eerder al met Pickett en Bonas voor hun balletproducties The Crucible (2019) en Emma Bovary (2023). Ook componeerde hij de muziek voor Annabelle Lopez Ochoa’s Frida, dat in 2020 in première ging bij Het Nationale Ballet.
Helen Pickett en James Bonas
De Amerikaanse choreograaf Helen Pickett danste elf jaar bij William Forsythes Ballett Frankfurt en speelde vijf jaar bij de New Yorkse Wooster Group, voordat ze zich tot een spraakmakende choreograaf ontwikkelde. De Britse regisseur en storyteller James Bonas regisseert zowel klassieke als hedendaagse theater-, opera- en dansproducties. In zijn werk maakt hij vaak op innovatieve wijze gebruik van video-ontwerpen en animaties. Pickett en Bonas creëerden samen eerder de succesvolle avondvullende balletten Emma Bovary (naar Gustave Flauberts klassieker Madame Bovary) en The Crucible, geïnspireerd door het toneelstuk waarin Arthur Miller een zeventiende-eeuwse heksenjacht als metafoor gebruikt voor de Amerikaanse heksenjacht op de communisten in de jaren vijftig. Ted Brandsen (Directeur HNB) daarover: “Deze productie, voor Scottish Ballet, heeft mij echt naar de strot gegrepen. Dat je zo’n ‘talig’ stuk tot zó’n imponerende en energierijke dansproductie kunt bewerken, getuigt van een uniek talent.”
Wereldpremière
Choreografie, regie en bewerking: Helen Pickett
Regie en bewerking: James Bonas
Muziek: Peter Salem
Muzikale begeleiding: Het Balletorkest o.l.v. Koen Kessels
Voorstellingen in Nationale Opera & Ballet
Za. 5 (première), zo. 6*, wo. 9, vr. 11, za. 12, zo. 13*, di. 15, vr. 18, zo. 20*, di. 22 april 2025
Aanvang: 20:15/14:00* uur
Vr 4 april 18.00 uur openbare lezing door bijzonder hoogleraar ballet en dans Gabriele Klein
Online kaarten vanaf 25,00 EUR bestellen via website operaballet.nl
Foto header: Campagnebeeld Lady Macbeth
Fotografie: Hugo Thomassen
Danser: Olga Smirnova