Paul Schulten zit dit jaar 20 jaar in het vak. Daar waar veel modeontwerpers stoppen met het ontwerpen en maken van Haute Couture is daar bij Paul geen sprake van. Op 22 maart aanstaande showt hij voor de 40e keer zijn Haute Couture in de lobby van het prestigieuze Okura hotel, naast zijn confectiecollectie ‘Ready to Wear.
Al vanaf zijn eerste Couture-collectie showt Schulten deze in het Okura. Destijds in de ‘Starlightroom’ van het hotel. De show groeide echter al snel uit naar een groots en exclusief evenement met honderden gasten en verhuisde om die reden al snel naar ‘The Grand Ballroom’. Naast zijn werk in de Haute Couture startte Paul zijn tweede bedrijf ‘Suited Corporate Fashion. Dit bedrijf richt zich op het ontwikkelen en produceren van confectiecollecties, bedrijfskleding en Corporate Fashion en ontwierp hij onder mer voor Guerlain Benelux en het personeel van het Okura en Grand Hotel Huis ter Duin de bedrijfskleding.
Indrukwekkende carrière
Bij Paul Schulten geen traditioneel verhaal over het maken van poppenkleertjes in zijn vroege jeugd. De belangstelling voor tekenen en mode ontstond pas in de laatste jaren van zijn Atheneum opleiding aan het Sint. Stanilas college in Delft. Zijn beslissing om het modevak in te gaan was dan ook een rationele overweging om de techniek van het modevak te leren. Tijdens de opleiding MTS voor Mode en Kleding in Den Haag werd de interesse in mode en speciaal in Haute Couture bij Paul Schulten verder aangewakkerd. Na het voltooien van deze opleiding ging hij aan de slag bij Edgar Vos. Anderhalf jaar later besloot hij zijn kennis in de confectie te verbreden en trad achtereenvolgens in dienst bij Van Gils, Interface Fashion en Claudia Sträter. Daar leerde hij de fijne kneepjes van het vak en kon zich een vakman pur sang noemen. Ook bleef hij voor Edgar Vos werken en werd hij in 1995 door Edgar en zijn partner Geert Eijsbouts benaderd of hij Edgars assistent wilde worden. Dit hield in dat Paul ook verantwoordelijk zou worden voor de coupe van het bedrijf Edgar Vos. Vier jaar later werd Paul gevraagd of hij het modehuis wilde overnemen c.q. voortzetten. Edgar en zijn partner Geert Eijsbouts introduceerden Schulten bij hun klanten, de media en zorgden voor een pand op de P.C. Hooftstraat waar Edgar na zijn officiële afscheid nog een jaar bleef werken voor zijn en Pauls cliënten. Tot aan zijn dood in 2010 is Edgar de adviseur en het klankbord van Paul geweest.
The Rich, The Famous and The Nameless
Naast het feit dat Paul Schulten naar eigen zeggen ‘The Rich, Famous and the Nameless’ kleedt, heeft hij vele Bekende Nederlanders gekleed waaronder Linda de Mol, Eva Jinek, Tatjana Simic, Astrid Joosten, Willeke Alberti, Mies Bouwman, Ans Markus en vele anderen. Voor violiste Tosca Opdam ontwerpt en maakt Paul alle kleding voor haar optredens. Zo ook de japon voor haar optreden in Carnegie Hall in New York voor de wereldpremière van ‘Nord Atlantic Light’.
Inspiratie
Paul wordt geïnspireerd door vrouwen, kunst, muziek of een combinatie hiervan. Vrouwen als Maria Callas, Donna Summer, Joan Sutherland, Arleen Auger en Lucia Pop zijn een constante bron van inspiratie en vormen zijn muzikale omgeving evenals de componisten Bellini, Rossini en Mozart.
Charity
Ondanks zijn drukke werkzaamheden zet Paul zich al jaren vol overgave in voor vele goede doelen. Zo werden zijn creaties geveild tijdens gala’s zoals: Quality of Life Gala, Sharing Succes Gala ten behoeve van het Liliane Fonds, Ronald McDonald Gala, Brandwondenstichting Beverwijk, VU AMC ten behoeve van kinderkanker en het Helen Downing instituut.
Hoogtepunt was een creatie voor Hulphond Nederland. Dit project was een unieke samenwerking tussen Paul en het Van Gogh Museum. Begeleid door laatstgenoemde met alle kleurspecificaties van ‘de Amandelbloesem’ heeft Schulten een volledig hand geborduurde avondjapon gecreëerd geïnspireerd op schilderij van Vincent van Gogh. Deze japon bracht een recordbedrag op van € 48.000,-. Het hoogste bedrag ooit betaald voor een jurk tijdens een charityveiling.