De F|Fort Foundation, opgericht door Floor van Liemt (1997-2021), introduceert op 6 november Bridging the Cap, een baanbrekende campagne die mode inzet als krachtig middel om jongvolwassenen te verbinden in uitdagende tijden.
Campagnebeelden ©Sander Coers
Vriendschap is de onzichtbare kracht die ons door moeilijke tijden heen sleept. De ene keer ben je de sterke schouder waar iemand op leunt, de andere keer degene die behoefte heeft aan steun. Centraal in deze campagne staan twee speciaal hiervoor ontworpen caps, Cameron en Davis. “Met onze caps zeg je zonder woorden: ‘Ik ben er voor je en daar hoef ik niets voor terug.” aldus Eva Welten en Claartje Bours, twee van de initiatiefnemers van de campagne.
Bridging the Cap is ontstaan uit de persoonlijke ervaringen van jonge ontwerpers en creatieven, onder wie Yoeki de Bree, die na haar eigen chemobehandelingen het idee ontwikkelde voor een modieuze cap voor jongeren die met kanker te maken hebben. Ook Diek Pothoven van het Nederlandse circulaire modelabel MARTAN meldde zich om zijn ontwerptalent en productkennis in te zetten.
‘Vrienden zijn doe je samen, samen opgroeien, samen naar de kroeg, samen sporten. En als het met de ander niet goed gaat reik je naar elkaar uit. Door onze petten te dragen laat je zien dat je er bent. Onvoorwaardelijk.’ Yoeki de Bree
De campagne bestaat uit video, audio en fotografie, waarin drie AYA’s met hun beste vriend centraal staan. Zij vertellen over het belang en de kracht van vriendschap tijdens en na kanker. (AYA staat voor jongvolwassenen gediagnosticeerd met kanker in de leeftijd van 18 t/m 39 jaar).
Met kernwaarden als vriendschap, verbond zonder woorden, onbaatzuchtigheid, onvoorwaardelijke steun en saamhorigheid is Bridging the cap meer dan een campagne. Het is een beweging. Een beweging van jongeren voor jongeren, die staat voor liefde, gelijkwaardigheid en de kracht van co-creatie.


De caps vanaf 6 november 2024 voor € 50 te koop via de websites ffortfoundation.nl, martan-official.nl, affere.nl en bridgingthecap.nl. opbrengst gaat rechtstreeks naar nieuwe projecten van de F|Fort Foundation. Er blijft niets aan de strijkstok hangen.
Totstandkoming van de campagne
In 2017 kreeg Floor van Liemt (1997-2021) als 20-jarige de diagnose uitgezaaide longkanker. Over hoe dat was schreef zij in 2018 een reeks columns voor NRC en publiceerde zij ‘Witte Raaf’ (Querido). In 2019 richtte Floor de F|Fort Foundation op voor jongvolwassenen met en na kanker. Kunst voor Kracht werd het motto van F|Fort, bewustwording, troost en herkenning het doel. Met haar kunstprojecten verbeeldt F|Fort het onzegbare.
In de zomer van 2023 stond Yoeki de Bree, een getalenteerd ontwerper en eigenaar van modemerk Affêre, bij F|Fort op de stoep. Ze had net haar chemobehandelingen afgerond en wilde weer aan de slag, maar voelde zich nog niet fit genoeg om de draad van haar bedrijf weer op te pakken. Ze had wel een idee dat haar niet losliet: een cap ontwerpen voor jonge mensen zoals zijzelf, AYA’s (adolescents and young adults diagnosed with cancer), die ongevraagd moeten dealen met kaalheid en de ongemakkelijke tijd van terug groeiend haar, de raarhaarfase. Een fashion item moest het worden, van aantrekkelijk, comfortabel en duurzaam materiaal. De cap zou niet alleen gedragen kunnen worden door AYA’s, maar ook door hun vrienden. Allebei dezelfde. Als symbool van solidariteit, steun en vriendschap in moeilijke tijden. En waarom dan niet een cap voor álle jonge mensen die om welke reden dan ook tijdelijk aan de zijlijn staan? Want ook die hebben vrienden nodig om hen weer in het veld te trekken.
Met dit laatste idee in gedachten sloten Eva Welten en Claartje Bours zich als jonge campagnemakers bij het F|Fort-Yoeki team aan. Ook Diek Pothoven van het opkomende circulaire modelabel MARTAN meldde zich om zijn ontwerptalent en productkennis in te zetten. De campagne kreeg de naam Bridging the Cap en het team breidde zich uit met creatievelingen zoals filmmaker Koen van Driel en fotograaf Sander Coers die zich allemaal kosteloos inzetten.
De boodschap van Briding the Cap is simpel en krachtig: ‘Ik ben er voor je en daar hoef ik niets voor terug. Dat wil ik aan je laten zien.’
Met kernwaarden als vriendschap, verbond zonder woorden, onbaatzuchtigheid, onvoorwaardelijke steun en saamhorigheid is Bridging the cap meer dan een campagne. Het is een beweging. Een beweging van jongeren voor jongeren, die staat voor liefde, gelijkwaardigheid en de kracht van co-creatie.