Colonia limited edition DESIGNED BY SAMUEL ROSS
Acqua di Parma stelt voor: Colonia Limited Edition, designed by Samuel Ross, een nieuwe kijk op de klassieke Acqua di Parmafles door SR_A, de industriële ontwerpstudio van Samuel Ross in Londen.
Dit is de eerste creatie in het kader van een driejarige samenwerking tussen Acqua di Parma en SR_A. De iconische Colonia – voorgesteld op Design Miami – toont een artistieke kijk op dualiteit. Een project dat tegelijk behoudt en vernieuwt. Colonia Limited Edition, designed by Samuel Ross herinterpreteert de ontwerpcodes van beide huizen en gaat voor een compleet nieuwe blauwdruk. De wereldwijde verkoop start in maart 2023.
Acqua di Parma werd opgericht in Italië in 1916, met Colonia als eerste parfum. Colonia Limited Edition, designed by Samuel Ross viert de tijdloosheid van deze vaste waarde, waaraan al meer dan 100 jaar niet gewerkt is. Samuel Ross’ dynamische interpretatie DESIGNED BY SAMUEL ROSS van Colonia is een eerbetoon aan het verleden, door zijn hedendaagse lens verwerkt tot een blik op de toekomst.
De exuberante, industrialistische en multidisciplinaire kunstenaar-ontwerper Samuel Ross haalde zijn inspiratie uit de architectuur en attitudes van Londen en Milaan. Met de structuren van Renzo Piano en Richard Rogers in zijn achterhoofd stelde Ross zich de zon voor – een eeuwige bron van inspiratie voor Acqua di Parma – die een Europees stadslandschap beschijnt. De lichtinval bracht het beeld tot leven.
Het urban brutalisme van Londen keert terug in het uiterst vlakke en intens gepigmenteerde geel dat het licht absorbeert. Die nieuwe interpretatie van Acqua di Parma’s kenmerkende kleur vormde het uitgangspunt van de samenwerking. Een feest voor de zintuigen: de optimistische Acqua di Parma-tint is bedrukt met de visueletypografie van SR_A. Naast Sun_Rise_Yellow bieden primaire kleuren als Grass_Blade_Green en Ultra_Orange een industriële knipoog naar Samuel Ross’ eigen werk. Deze evolutie in het kleurenpalet vormt een nieuwe designtaal, als een ode aan het erfgoed van het Italiaanse en Britse modernisme.
De iconische art-decofles blijft behouden als prachtig uitstalraam voor het parfum zelf, die gouden Italiaanse citrusmelange die sinds het prille begin in 1916 onveranderd is gebleven. In lijn met de architectonische ethiek worden verschillende gezichtspunten en perspectieven verkend. Als een vergrootglas. De fles is een venster, een synergetische metafoor voor deze uitwisseling van ideeën. Dat komt verder tot uiting door het strippen van het etiket met gelithografeerde letters. Door de lagen af te pellen ontstaat een nieuwe focus. Het is een distillatie van de codes van het Huis in zijn zuiverste vorm.
Waar de lichtstralen gebroken worden, ontstaan boeiende prismapunten. Colonia Limited Edition, designed by Samuel Ross is een tactiel sculptuur dat gecreëerd werd met een digitaal publiek in gedachten. Houd de fles tegen het licht en kijk hoe hij transformeert. Het object wordt interactief. Het creëert beelden met diepgang om de hele dag te koesteren als heerlijke herinnering aan een stralende zon. Denk aan de middagzon die weerkaatst op het Centre Pompidou of The Shard. Over smaak (en schoonheid) valt niet te twisten.
Acqua di Parma Colonia Limited Edition, designed by Samuel Ross slaat een brug tussen twee steden en twee grote namen. Dit co-branded ontwerp bezingt grenzeloze creativiteit en verbondenheid en wordt onthuld in een reeks internationale winkelruimtes die SR_A en Acqua di Parma samen hebben ontworpen. De materialen, van rekken in ongepolijst aluminium tot gepoedercoate bevestigingselementen, ademen er industrieel design, terwijl een doeltreffend kleurgebruik de spanning opvoert en een jeugdige levendigheiden intensiteit in het traditionele retailmodel brengt. Elke ruimte is een IRL-winkelervaring voor het onlinetijdperk.
Acqua di Parma Colonia Limited Edition, designed by Samuel Ross, vervaardigd in Italië, wordt wereldwijd gelanceerd op 15 maart.
Op 1 maart is er bovendien de introductie van 300 genummerde flessen voor verzamelaars, met de drie kleuren in oplopende volgorde. Bij elke fles zit een exclusief kunstboek met verhalen en beelden van achter de schermen. In de dagen voorafgaand aan de lancering zal op de sociale kanalen van Acqua di Parma informatie worden verstrekt over hoe men zich kan inschrijven op de speciale lijst die exclusief toegankelijk zal zijn op het moment van de release.
Over Colonia
Colonia is de iconische eau de cologne van Acqua di Parma. De verkwikkende citrusmelange roept de geur en geest van Italië op. Rustgevend en verfijnd. Colonia kwam voor het eerst uit in 1916 en mag de essentie van een tijdloze klassieker genoemd worden. De Frutti d’oro-melange (gouden vruchten) van stralende citroen, bergamot uit Calabrië en sinaasappel is instant herkenbaar. Zo ook het hart van lavendel, roos en rozemarijn, en de warme noten van vetiver, sandelhout en patchoeli.
Over SR_A
SR_A (Samuel Ross and Associates) werd door Samuel Ross voorgesteld op de Hublot Design Prize-tentoonstelling in de Serpentine Gallery in 2019. Het is een ontwerpstudio die actief is op het vlak van luxueus industrieel design, interieur, meubelontwerp, architectuur, geluidsontwerp en visuele communicatie.
Acqua di Parma Colonia Limited Edition, designed by Samuel Ross wordt exclusief verkocht bij De Bijenkorf. Van 20 maart t/m 16 april is er een Acqua di Parma pop-up in De Bijenkorf Amsterdam.