Bentley Mulliner toont na 40.000 uur werk Car Zero. Het prototype van de auto voor de Blower Continuation Series is de eerste nieuwe Bentley Blower sinds negentig jaar. Alle twaalf exemplaren die Bentley Mulliner gaat bouwen, zijn inmiddels al verkocht.
Bentley Mulliner bouwt deze zeer exclusieve serie van slechts twaalf klantenauto’s op basis van de ontwerptekeningen en gereedschapsmallen die zijn gebruikt voor de oorspronkelijke vier Blowers die Sir Henry ‘Tim’ Birkin eind jaren twintig van de vorige eeuw bouwde en bestuurde. Bentley’s eigen Team Car #2 is als voorbeeld gebruikt. Elk onderdeel is met een 3D-scanner in de computer gelezen.
Op basis van deze gegevens zijn 1.846 afzonderlijke onderdelen ontworpen en met de hand vervaardigd om de nieuwe Blower te creëren. 230 van die onderdelen zijn in feite assemblages – waarvan er één de motor is – waardoor het totale aantal onderdelen op enkele duizenden komt, inclusief de bevestigingen en interieurbekledingsonderdelen. Elk van deze onderdelen is gemaakt door een projectteam van Bentley Mulliner-ingenieurs, ambachtslieden en technici die samenwerken met een aantal Britse specialisten en leveranciers.
De Blower Continuation Series is het eerste klantenproject dat wordt geleverd door het Bentley Mulliner Classic-portfolio, één van de drie nieuwe divisies van Mulliner naast Coachbuilt (dat nu de al even exclusieve Bacalar ontwikkelt) en Collections (verantwoordelijk voor de Continental GT Mulliner).
Een project van ambachtslieden
De eerste stap bij het maken van Car Zero was een uitgebreide analyse van de originele ontwerptekeningen en ontwerpen van de originele Blower Team Cars, samen met gearchiveerde historische foto’s van de auto’s. Na het volledig demonteren van de #2 Team Car van Bentley (waarschijnlijk de meest waardevolle Bentley ter wereld) en een uitzonderlijk nauwkeurige laserscanning van het frame en zijn componenten, maakte Bentley Mulliner Classic een compleet digitaal CAD-model van de oorspronkelijke Blower. Van daaruit gingen ambachtelijke specialisten aan de slag om de componenten te produceren.
Bentley Mulliner heeft vanaf het begin de allerbeste specialisten uit de UK ingeschakeld om componenten voor de Blower Continuation Series te maken op een manier die bij zo’n project past – met behulp van traditionele technieken die van generatie op generatie zijn doorgegeven. Zo is het chassis gemaakt van dik staal, met de hand gevormd en warm geklonken door de specialisten van Israel Newton & Sons Ltd. Dit 200 jaar oude bedrijf uit de buurt van Derby maakt van oudsher ketels voor stoomlocomotieven en tractiemotoren. Het bedrijf heeft de vaardigheid om op traditionele wijze metaal te smeden en vorm te geven.
Exacte reproducties
The Vintage Car Radiator Company in Bicester Heritage heeft exacte reproducties gemaakt van belangrijke componenten van de Blower – zoals de spiegelglans gepolijste, massieve nikkelzilveren radiatoromhulling en de met de hand geklopte brandstoftank van staal en koper. Bladveren en schakels zijn volgens originele specificaties gemaakt door Jones Springs Ltd uit de West Midlands, met bijna 75 jaar ervaring en een geschiedenis die begon in een smederij. De iconische koplampen van de Blower beleefden een wedergeboorte bij Vintage Headlamp Restoration International Ltd in Sheffield. Dit vader-en-zoon-team heeft de kennis om vintage-design koplampen te maken volgens de originele specificaties. Ondertussen bouwde de bespoke Mulliner Trim Shop in Crewe een nieuw frame van essenhout af dat door Lomax Coachbuilders in Ludlow was gemaakt. Het met de hand trimmen van de body werd daarna voltooid door Mulliner. De glanzend zwarte lak van de carrosserie van Car Zero is gecombineerd met Oxblood-rood leer van de Schotse fabrikant Bridge of Weir. Net als bij het origineel zijn de stoelen gevuld met in totaal tien kilo paardenhaar.
Een iconische motor nieuw leven ingeblazen
De gloednieuwe 4½-liter motor van Car Zero, oorspronkelijk ontworpen door oprichter Walter Owen Bentley zelf, is gebouwd met de hulp van specialisten, waaronder NDR Ltd in Watford. Naast veel innovaties als de aluminium zuigers, een bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en een dubbele ontsteking, is de beroemde 4½-liter motor voorzien van een nieuwe Amherst Villiers roots-type supercharger. De Blower-motor anno 2020 is een exacte kopie van de motoren van de vier Team Blowers waarmee Tim Birkin in de jaren twintig racete.
Terwijl Bentley Mulliner de eerste motor assembleerde, werd er in Crewe ook gewerkt aan een motortestbank om het bijna honderd jaar oude motorontwerp te testen. Bentley heeft de motortestafdeling al sinds 1938 in gebruik. De apparatuur is oorspronkelijk gebruikt om Merlin V12-vliegtuigmotoren te testen, die de fabriek produceerde voor de Spitfire- en Hurricane-jachtvliegtuigen. Dezelfde testapparatuur wordt nu – voorzien van nieuwe software – gebruikt voor de nieuwe Blower-motoren.
De volgende stap
Nu de bouw van Car Zero is voltooid, begint een programma waarbij de nieuwe/oude Bentley Blower zijn kwaliteiten moet bewijzen tijdens uitgebreide duurtests. Bij sessies van geleidelijk toenemende duur en snelheid zullen de functionaliteit en robuustheid onder steeds moeilijkere omstandigheden worden beproefd. Het testprogramma is ontworpen om het equivalent te bereiken van 35.000 kilometer rijden over normale wegen, 8.000 kilometer circuitgebruik of het rijden van een beroemde rally als die van Peking naar Parijs of de Mille Miglia. Tijdens de tests zal een coureur – ongetwijfeld met een groot hart – de auto ook op topsnelheid gaan rijden. Bentley-topman Adrian Hallmark kan niet wachten op dat moment…