Nxt Museum, het eerste museum in Nederland dat geheel gewijd is aan mediakunst, zal vanaf 29 augustus haar deuren openen voor het publiek aan de Asterweg 22 in Amsterdam-Noord. Het baanbrekende museum biedt een platform voor opkomende technologieën en digitale kunst. De interactieve installaties, waarvan een aantal in opdracht van Nxt Museum zijn ontwikkeld, bieden bezoekers een gepersonaliseerde ervaring die elke keer weer uniek is. Onlangs maakte Nxt Museum de openingstentoonstelling Shifting Proximities bekend met daarin werken van zowel nationale als internationale kunstenaars.
[‘Biometric Mirror’ door Lucy McRae en Dr Niels Wouters]
Shifting Proximities onderzoekt de manier waarop mensen maatschappelijke en technologische veranderingen ervaren en hoe zij hierop reageren. Via acht grootschalige multi-zintuigelijke installaties wordt onze perceptie van ruimte, maar ook onze plaats daarin, op de proef gesteld. Alle installaties van Shifting Proximities zijn het resultaat van multidisciplinaire samenwerkingen tussen kunstenaars, ontwerpers, technologen, wetenschappers en muzikanten.
In de eerste installatie, Connected, van audiovisueel kunstenaar Roelof Knol, met geluid van Marc Mahfoud, worden bezoekers bij elkaar gebracht in een soort rituele verbinding. Iedere bezoeker wordt weergegeven door een interactief visueel beeld dat op de vloer wordt geprojecteerd. Samen vormen deze beelden nieuwe verbindingsnetwerken tussen de bezoekers die door de tentoonstelling lopen.
Installatie
Topologies #1, een nieuwe installatie die speciaal voor deze locatie is ontwikkeld door kunstcollectief United Visual Artists (UVA) vormt het eerste onderdeel van UVA’s nieuwe ‘Topology’-reeks. Het werk bestaat uit lichtvlakken die zich over de hele zaal uitstrekken, waardoor verschuivende geometrische patronen ontstaan die de ruimte telkens op een andere manier indelen.
Game-achtige, meditatieve omgeving
Habitat is een data gestuurde installatie van de Nederlandse kunstenares Heleen Blanken in samenwerking met softwareontwikkelaar NAIVI en geluidskunstenaar Stijn van Beek. Het werk vertaalt 3D-scans van organische artefacten uit het Naturalis Biodiversity Center (Leiden) naar een game-achtige, meditatieve omgeving. Deze installatie wordt in Nxt Museum voor het eerst aan het publiek getoond.
Zwart gat
Met hun immersieve kunstwerk Distortions in Spacetime nodigen audiovisuele pioniers Marshmallow Laser Feast bezoekers uit om de vorming van een zwart gat te ervaren. In een interactieve video-installatie zien bezoekers zichzelf weerspiegeld in deze materie en beginnen ze het kosmische verband tussen zwarte gaten, stervende sterren en ons eigen bestaan te begrijpen.
Ecologisch kunstenaar
Ecologisch kunstenaar Thijs Biersteker, brengt in samenwerking met de Italiaanse botanicus Stefano Mancuso, een pionier op het gebied van plant-neurobiologie, de bezoeker in aanraking met de tak van wetenschap die de communicatie tussen planten bestudeert. In Econtinuum wordt aan het licht gebracht hoe bomen samenwerken, elkaar waarschuwen, van elkaar leren en voedingsstoffen delen.
Gezichtsherkenning
In de Biometric Mirror van sciencefiction-kunstenaar en lichaamsarchitect Lucy McRae en dr. Niels Wouters, speelt de bezoeker de hoofdrol. In deze installatie wordt zowel de nauwkeurigheid als de tekortkoming van algoritmes voor gezichtsherkenning blootgelegd en is gebaseerd op een algoritme dat door dr. Wouters is ontwikkeld.
Transitieruimtes
In het gehele museum zet Nxt Museum de traditie van langdradige ‘zaalteksten’ op z’n kop: het museum heeft de Zwitserse kunstenaar Benjamin Muzzin de opdracht gegeven om zogeheten ‘transitieruimtes’ te maken. In deze ruimtes wordt een combinatie van projecties, bewegende beelden en tekst gebruikt om dieper in te gaan op het grondige onderzoek en de creatieve samenwerkingsprocessen achter de installaties.
De presentatie is gecureerd door Bogomir Doringer (kunstenaar, curator en Hoofd Onderwijs & Onderzoek bij Nxt Museum) en Jesse Damiani (schrijver, producent, curator en Specialist Opkomende Technologieën bij Nxt Museum).