Na het bericht dat de Speedtail – de snelste McLaren ooit – hogesnelheidstests in de Verenigde Staten had voltooid en zijn topsnelheid van 403 km/h meer dan 30 keer wist te bereiken, werd aan McLaren-technici één vraag vaker gesteld dan elke andere: hoe kan de Speedtail zo hard gaan?
Het antwoord is dat een combinatie van factoren de verbluffende prestaties van de hybride Hyper-GT mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan de excellente aerodynamica en een laag voertuiggewicht. Aan de basis staat een elektrisch aandrijfsysteem met racegenen en baanbrekende batterijtechnologie. Die combinatie zet een nieuwe maatstaf als het gaat om hybride efficiëntie. Zo zijn een sprinttijd van 0 naar 300 km/h in een adembenemende 13 seconden en een topsnelheid van 403 km/h mogelijk.
De M840TQ-aandrijflijn bestaat uit een 4,0-liter verbrandingsmotor en een elektromotor die samen tot 1070 pk en een maximumkoppel van 1150 Nm komen. De V8-motor beschikt over technologie die is doorontwikkeld vanuit McLaren’s eerste hybride hypercar, de legendarische McLaren P1 ™. Een nieuw lichtgewicht luchtinlaatsysteem, verbeterde cilinderkopkoeling en een herzien zuigerontwerp leveren de Speedtail 757 pk en 800 Nm aan ‘traditioneel’ benzine-aangedreven output.
De elektromotor, die gebruik maakt van technologie afkomstig uit de Formule E, genereert meer dan 230 kW. De Speedtail heeft daarmee – inclusief koeling en integratie – het meeste vermogen van elke elektromotor momenteel toegepast in een productiewagen. Het geleverde vermogen is 8,3 kW/kg, wat twee keer zo efficiënt is als bij een gemiddelde sportwagen.
Technici van McLaren Applied – de McLaren Group-divisie die zich richt op virtuele productontwikkeling, telemetrie, elektrificatie en besturing – werkten samen met het Speedtail Electric Drive Technology-team om de baanbrekende, voor de autosport ontwikkelde omvormer- en DC/DC-convertortechnologie te integreren in de elektrische aandrijving. Dit alles voor optimaal energiebeheer, weer noodzakelijk om de buitengewone prestaties van de hybride Hyper-GT mogelijk te maken.
De Speedtail innoveert pas echt als het gaat om het energieopslagsysteem. De 1.647kWh-eenheid is met zijn cilindrische cel met hoog vermogen toonaangevend op het gebied van batterijtechnologie, zoals hij ook extreem compact is en de beste verhouding levert tussen vermogen en gewicht. Als indicatie van hoe ver de McLaren-technologie is gevorderd, is de vermogensdichtheid van deze batterij vier keer zo hoog als die van de unit in de McLaren P1 ™. Die batterij had destijds een vermogen van 5,2 kW/kg en 270 kW.
Het ontwerp, intelligent energiegebruik en de integratie van het batterijsysteem stelt de Speedtail in staat om zijn topsnelheid te bereiken. Ook belangrijk daarbij zijn de koeling van de cellen die permanent worden ondergedompeld in een isolerende olie die snel de warmte wegvoert van de cellen. Dit systeem, het eerste in zijn soort in een productiewagen, is zeer efficiënt en maakt het mogelijk dat de cellen langer en zwaarder worden belast.
Meer informatie over de Speedtail, inclusief een film van de auto tijdens de laatste hogesnelheidstests, is hier te vinden.