Dokter Frodo Gaymans is gespecialiseerd in cosmetische behandelingen van het gezicht. Hoewel hij zichzelf niet als kunstenaar ziet, is zijn kijk op cosmetische behandelingen ingegeven door zijn ervaring met kunst, filosofie en psychologie. Dokter Gaymans: ‘Mijn manier van werken kan je vergelijken met de restauratie van de Mona Lisa. Restaureren betekent het kunstwerk zo dicht mogelijk terug naar de oorspronkelijk staat brengen.’
[Foto: Dr. Frodo Gaymans]
Hij komt niet uit een typisch artsengezin; zijn vader is beeldhouwer en zijn moeder astroloog én verpleegkundige. Zijn vader, Joris Gaymans, maakt bronsplastieken, mooi gevormde strakke bronzen beelden, die hier ook in de kliniek aanwezig zijn. Zelf heeft hij nooit uit het niets iets bedacht, maar hij hielp zijn vader altijd bij de afwerking van zijn bronsplastieken. Zo leerde hij het afwerken van bronzen beelden; dit betekende dagenlang schuren om imperfecties eruit te halen en de perfecte lijn te krijgen. Dokter Gaymans: ‘De volmaakte lijn in de beelden krijgen, dat was mijn passie. Dat doe ik eigenlijk nog steeds; nu met gezichten.’
Wat zeggen de sterren?
Van zijn moeder, de astroloog, heeft hij geleerd om verder te kijken dan de uiterlijke verschijning. Voor het slagen van een cosmetische behandeling is het veranderen van iemands gevoel van schoonheid misschien wel belangrijker dan het veranderen van het werkelijke fysieke uiterlijk. Al voelt niet iedereen zich daar prettig bij, toch is dit een essentieel onderdeel van zijn werk. Blijdschap over je uiterlijk wordt immers sterk beïnvloed door het eigen zelfbeeld over schoonheid. De gespreksvaardigheden en de manier van benaderen van de astrologie kunnen daarbij helpen. Dokter Gaymans gebruikt deze niet om iemands gevoel voor schoonheid uit de sterren te verkondigen, maar om mensen te helpen bij hun zelfbeeld. Door middel van bijvoorbeeld een metafoor uit de sterren maakt hij dit bespreekbaar. Dokter Gaymans: ‘Het gebruik van een metafoor is een mooie manier om zelfinzicht te geven. Zonder zelfinzicht is een schoonheidsideaal of zelfbeeld vaak niet realistisch en kan ik daar ook niet aan tegemoet komen met een eventuele behandeling.’
De derde dimensie
Dokter Gaymans is zelf geen kunstenaar, en misschien is dat wel een van de sterkste punten van zijn praktijk. Hij ziet zichzelf als een restaurateur van oude meesterwerken. Iets verzinnen of veranderen in een gezicht dat van zichzelf uniek is, is gedoemd te mislukken. Zoals een restaurateur verkleuring en slijtage herstelt, zo werkt hij met gezichten. Slechts weinig mensen weten hoe ze er driedimensionaal of in beweging uitzien. Mensen zien lachrimpels of een neus-lippenplooi, denken daar iets negatiefs bij en willen dat laten weghalen. Dokter Gaymans: ‘Ik help mensen om op een objectieve manier naar hun eigen gezicht te kijken. Met een video of 3D-animatie van het gezicht geef ik inzicht in hoe ze eruitzien en laat zien dat de punten waar ze zich aan storen misschien helemaal niet zo storend zijn.’
Het ideale beeld
Als cosmetisch arts wil hij weten wie er voor hem zit en daarmee bedoelt hij niet alleen wat hij fysiek ziet. Het gaat hem om de emotionele behoefte van de klant; hoe voelt die zich, wat zegt zijn lichaamshouding, wat is de aanleiding om op dit moment een cosmetische behandeling te overwegen? Hij wil de onderliggende motivatie weten, want die is er altijd. Dokter Gaymans: ‘Cliënten gaan naar een cosmetisch arts om hun uiterlijk aan te passen en niet om te reflecteren op hun zelfbeeld. Niet alle klanten zitten te wachten op psychologische bemoeienis over thema’s als bewustwording en zelfacceptatie, maar uiteindelijk wordt het wel altijd gewaardeerd.’
De gulden snede
Een gezicht zo behandelen alsof het lijkt dat er niets gedaan is, is voor dokter Gaymans pure kunst. Hij maakt de vergelijking met make-up: een 16-jarige maakt al snel een schilderij van haar gezicht, terwijl een goede visagiste iemand mooier maakt zonder dat het opvalt. Dit is hetzelfde principe dat Leonardo Da Vinci gebruikte. Alles is mooier in de ideale verhouding; de natuurlijke verhouding, de gulden snede. Wij mensen zijn sociale wezens en willen bij een groep horen, óók met ons uiterlijk. Dokter Gaymans: ‘Het is mijn verantwoordelijkheid ervoor zorgen dat je gezicht in natuurlijke verhouding blijft en te overtuigen dat je van extremen niet gelukkiger wordt. Stel je voor dat je een namaak-Mona Lisa aan de muur hebt hangen waarvan de lippen uit proportie zijn en de ogen totaal anders staan… Dat wringt toch. Dat is toch nep.’
Beeldvorming
Waarom denken zoveel mensen toch nog dat die extreme ingrepen mooi zijn, zelfs terwijl de bekende gevallen in de media vaak op de korrel worden genomen? Dokter Gaymans: ‘Als mensen te ver gaan, reageert de directe omgeving uit beleefdheid vrijwel unaniem positief, hoe disproportioneel je lippen ook zijn. Dit levert aandacht op. Daarmee gaat het net zoals met een nieuwe jurk: na een tijdje heeft niemand het er meer over en omdat je die complimentjes mist, koop je een nieuwe. Zo is het met lipfillers ook: na een paar maanden heeft niemand het er meer over. In de spiegel zijn je gevulde lippen weer het nieuwe normaal. Het ‘effect’ lijkt uitgewerkt. Tijd voor nieuwe lipfillers. Ondertussen blijven de oude fillers jaren zitten en krijg je een stapeling van fillers. Hierdoor zie je zo veel overbehandelde gezichten.’ Het doel van dokter Gaymans is daarom niet het veranderen van iemands gezicht maar het herstellen van authenticiteit.Lichaam, geest en emotie gedijen het beste in harmonie.
Voor meer informatie:
Beeldend kunstenaar Joris Gaymans: jorisgaymans.com