Elektrisch rijden is nu aantrekkelijker dan ooit. Elektrische auto’s zijn wat duurder in aanschaf dan vergelijkbare benzineauto’s, maar maken dat na aanschaf goed met veel lagere gebruikskosten. Met de hoge brandstofprijzen van tegenwoordig worden elektrische auto’s in verhouding alleen nog maar voordeliger.
Het is op het moment het gesprek van de dag: de hoge brandstofprijzen. Langs de snelweg zijn prijzen van meer dan twee euro voor een liter benzine al niets bijzonders meer. Daar zijn diverse oorzaken voor. De belangrijkste zijn de olieproducenten, die de olieprijzen hoog houden nu de vraag na de wereldwijde lockdowns weer toeneemt. In mindere mate speelt ook de voor ons nadelige dollar-eurokoers mee.
De hoge brandstofprijzen zijn een bijna wereldwijd verschijnsel, maar in Nederland wordt de prijsstijging nog eens extra versterkt door de hoge brandstofaccijns. Meer dan de helft van de brandstofprijs is belasting.
Niet meer zoeken naar een ‘goedkope’ pomp
Vanwege de hoge benzineprijzen gaan steeds meer mensen voor iedere tankbeurt weer op zoek naar de ‘goedkoopste’ pomp op hun route of bij hun in de buurt. Eigenlijk is dat helemaal niet nodig: elektrisch rijden is nu aantrekkelijker dan ooit. Niet alleen zijn er steeds meer betaalbare elektrische auto’s, ook zijn de gebruikskosten ervan altijd lager dan die van een auto met verbrandingsmotor.
Minder onderhoud, geen belasting
Doordat een elektrische aandrijflijn veel minder bewegende onderdelen bevat dan een aandrijflijn met verbrandingsmotor, heeft een elektrische auto ook veel minder onderhoud nodig dan een auto met verbrandingsmotor. Verder gelden voor elektrische auto’s fiscale voordelen. Zo wordt bij aanschaf geen BPM berekend omdat een elektrische auto geen CO2 uitstoot en daarbij is een elektrische auto vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.
Elektriciteit is goedkoper dan brandstof
De grootste kostenbesparing is echter te behalen ‘aan de pomp’. Volgens het AD kost rijden met een benzinemotor gemiddeld 12 cent per kilometer aan brandstof. Met een elektrische auto betaal je slechts 3 tot 7 cent per kilometer aan stroom. Dat is een ruime marge, want het scheelt qua kosten nogal of je de accu thuis oplaadt of aan een snellader langs de snelweg.
Hoe groot is het verschil concreet?
Hoe groot de kostenbesparing van een elektrische auto ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor concreet is, is lastig te zeggen. Dat hangt natuurlijk af van de specifieke auto’s in de vergelijking en hoe met die auto’s wordt gereden. Om toch een idee van de kostenbesparing te krijgen, kijken we nog eens naar het AD. Zij berekenden namelijk ook de jaarlijkse brandstofkosten voor een auto uit de middenklasse, uitgaande van 12.000 km per jaar. Voor de benzineauto komen de kosten uit op 1.450 euro per jaar, voor een diesel op 900 euro per jaar. Zelfs met gebruikmaking van alleen ‘dure’ openbare laadpalen, kwam het AD voor de elektrische auto op stroomkosten van 800 euro per jaar. De elektrische auto is dus hoe dan ook de voordeligere keuze.
De organisatie Milieu Centraal maakte een nog uitgebreidere berekening, rekening houdend met alle gebruikskosten. Ook weer uitgaande van een middenklasser, waarmee in dit geval vijf jaar lang 11.600 km wordt gereden. Voor een benzineauto kwam Milieu Centraal op maandelijkse kosten van 697 euro en voor een elektrische auto op 530 euro. Dat betekent een besparing van ruim 2.000 euro per jaar door elektrisch te rijden.
Meer weten over de voordelen van elektrisch rijden? Check het Citroën Blog!