Het Nederlands Film Festival bestaat dit jaar 40 jaar. Speciaal voor deze feestelijke jubileumeditie heeft de Illustratie Biënnale elf illustratoren uitgenodigd om een filmaffiche te ontwerpen. De illustratoren hebben een persoonlijke keuze gemaakt uit films die in de afgelopen vier decennia zijn bekroond met een Gouden Kalf. De expositie Affiche-art voor film wordt gelanceerd in aanloop naar het filmfestival.
De illustratoren die zich hebben laten uitdagen zijn: Roxy van Bemmel, Ikram El Messaoudi, Ben Gijsemans, Jan Hamstra, Suzan Hijink, Joren Joshua, Nanne Meulendijks, Hedy Tjin, Andrew Tseng, Wyne Veen en Ralph Zabel. De affiches zijn geïnspireerd op onder meer Het zakmes (1992, Ben Sombogaart), Borgman (2013, Alex van Warmerdam) en De kinderen van juf Kiet (2016, Petra en Peter Lataster). Het zijn keuzes uit Gouden Kalf-winnaars in de categorieën Beste Film, Beste Regie en Beste Lange Documentaire.
De nieuwe filmaffiches zijn vanaf 18 september in het Utrechtse straatbeeld te bewonderen. Bij de opening van de straatexpositie wordt een speciale publicatie gepresenteerd met daarin het overzicht van alle werken en een verslag van het maakproces. De films die bij de affiches horen, worden vertoond in een speciaal online filmprogramma tijdens de hybride editie van het Nederlands Film Festival van 25 september t/m 3 oktober 2020.
1 + 1 = 11
Het Nederlands Film Festival en de Illustratie Biënnale brengen gezamenlijk de kracht van storytelling via films en illustraties voor het voetlicht. Doreen Boonekamp, Algemeen Directeur a.i. van het Nederlands Film Festival: ‘Jaarlijks legt het NFF dwarsverbanden met andere kunstdisciplines op zoek naar nieuwe vormen en andere perspectieven op de filmkunst. Met de Illustratie Biënnale brengen we een nieuwe, unieke visie van illustratoren op opvallende films uit de afgelopen vier decennia.’
Marlies Visser, oprichter van de Illustratie Biënnale: ‘Hoe vertaal je een complete film naar één enkel beeld? Een illustratie biedt onbeperkte mogelijkheden. De illustrator kan met een nieuw beeld de kern van een verhaal raken, bijvoorbeeld met een portret van een personage, of juist met een veelzeggend detail of een sfeerbeeld van de film. Op het NFF kunnen we de kracht van de illustratie tonen.’