Vanaf 30 oktober presenteert DIVA, het museum voor diamant, juwelen en zilver, de tentoonstelling The Jeweller’s Art. Revolutionaire juwelen uit de jaren 1960 & 1970 in samenwerking met het Cincinnati Art Museum uit de Verenigde Staten. In het swinging London van de jaren 1960 ontstond een vernieuwende stroming binnen de juwelenindustrie die zich uitbreidde naar de rest van Europa en de Verenigde Staten. De expositie toont juwelen, mode, muziek en design uit deze bruisende periode, die op dit moment weer très en vogue is.
[Foto: Andrew Grima (1921-2007), Italië, werkte in Engeland, Broche, 1969, goud, watermeloen toermalijn, diamanten, met dank aan het Cincinnati Art Museum, Collectie van Kimberly Klosterman, foto door Tony Walsh]
Een nieuwe generatie juweelontwerpers zette zich af tegen de naoorlogse conventionele juwelen. Goudsmeden lapten de geldende regels van de juweelkunst aan hun laars en experimenteerden met nieuwe technieken, materialen en invloeden. Ze zagen zichzelf als kunstenaar en hun juwelen als kunstvorm. Dit leidde tot statement juwelen die balanceren op het grensvlak van kunst en design.
Andrew Grima was een van de bekendste en gegeerde juweliers uit dit genre. Hoewel Grima geboren was in Rome (1921) en overleed in Gstaad (2007), woonde en werkte hij het grootste deel van zijn leven in Londen – het epicentrum van de Swinging Sixties. “Jewellery should be fun.”, zei Grima. Hij was van mening dat juwelen gemaakt zijn om te genieten van het moment en niet om in de kluis te bewaren. Deze moderne stroming leverde juwelen op die zowel expressief, futuristisch als organisch waren van vorm en concept. De natuur was een belangrijke bron van inspiratie, evenals een andere benadering van materialen. Zo werd gebruik gemaakt van ‘ruw’ goud en voor juwelen tot dan toe ongebruikelijke materialen, zoals tijgeroog en onbewerkte kristallen, maar ook meteoriet en zelfs dinosaurusbot werden in de ontwerpen verwerkt.
De ontwerpers legden de sociale, culturele en artistieke veranderingen van die tijd vast: van het surrealisme tot de eerste mens op de maan, van op-art tot disco. Het resultaat bestond uit juwelen die asymmetrisch en kleurrijk waren. Ze mochten gezien worden. Deze vernieuwende kijk op juwelen bracht een interessante klantenkring samen, variërend van royals tot filmsterren, media- en muziekberoemdheden.
Kunst en Juwelen komen samen
Niet eerder werden de meer dan 100 getoonde juwelen uit de periode 1960 – 1970 bij elkaar gebracht. De juwelen komen uit de collectie van slechts één verzamelaar: Kimberly Klosterman. Zij begon 30 jaar geleden met het verzamelen van juwelen uit de 20ste eeuw van Amerikaanse en Europese makers, met een focus op kunstenaarsjuwelen uit de jaren 1960 en 1970.
Het gaat hierbij om juwelen gemaakt in opdracht van onder meer Bulgari, Cartier, Van Cleef & Arpels en Masenza, juwelen ontworpen door ontwerpers zoals Andrew Grima, Arthur King, Cesare de Vecchi, Charles de Temple, David Webb, waarvan juwelen in verschillende museale collecties zijn opgenomen en werk van de Belgische Fernand Demaret.
Transito: kom spacen in DIVA
Onderdeel van de tentoonstelling is een kunstinstallatie van Space Encounters. Het werk is een moderne interpretatie van de vormgeving uit de jaren 1960 – 1970, balanceert op de grens van kunst, design en architectuur en rekt tevens de mogelijkheden van technologie op.
De installatie neemt een volledige zaal in de tentoonstelling The Jeweller’s Art in. De bezoeker treedt binnen in een labyrint en waant zich in een nieuwe wereld: veranderend licht en geluid zetten alle zintuigen op scherp en bootsen een ware space ervaring na. De bezoeker kan vrij ronddwalen en de space age juwelen bewonderen in een onvergetelijke setting.
Het kunstwerk is ontworpen als een eigen entiteit en gedraagt zich, met behulp van de modernste technieken, bijna als een levend organisme. De bezoeker krijgt door het af- en aanrollende licht een vervreemdend gevoel van ruimte en tijd. De inhoudelijke uitgangspunten en de uiterlijke verschijningsvorm maken dat de installatie de bezoeker van de tentoonstelling The Jeweller’s Art de kans geeft het gedachtegoed uit de jaren 1960-1970 aan den lijve te ondervinden. Daarnaast is de installatie een goede manier om de bezoeker op een esthetische, spannende en technisch interessante manier te scheiden van zijn mede-bezoekers in het licht van COVID-19.
De kunstinstallatie in DIVA wordt volledig op maat gemaakt. Het getoonde voorbeeld Transito was eerder te zien in ‘De School’ in Amsterdam.
Deze tentoonstelling is een gezamenlijke productie van het Cincinnati Art Museum, Cincinnati, Ohio en DIVA, museum voor diamant, juwelen en zilver, Antwerpen, België
Curator DIVA: Catherine Regout