Er is een nieuw, natuurlijk merk op het gebied van menstruatieproducten op de markt: de door PETA gecertificeerde vegan en cruelty-free FLO tampons worden in Europa gemaakt van 100% biologisch katoen en komen mét en zonder applicator. De katoenen tampons zijn biologisch afbreekbaar, hypo-allergeen, natuurlijk gereinigd en vrij van chemische producten als chloor, bleekmiddel en parfums. FLO maandverband en inlegkruisjes zijn gemaakt van biologische Oeko-tex gecertificeerde bamboe en bevatten 100% plasticvrije plantaardige verpakkingen met een snelle biologische afbreekbaarheid. FLO tampons, maandverband en inlegkruisjes zijn superdun, ultra-absorberend, zijdezacht en met vleugels. En het goede nieuws: ze zijn nu ook verkrijgbaar bij één van Nederlands’ grootste supermarkten: Jumbo.
FLO, het biologische merk voor menstruatieproducten, werd opgericht door klasgenoten, beste vriendinnen, en inmiddels zakenpartners: Tara Priya Chandra en Susan Allen. Ze kwamen op het idee terwijl ze aan het kletsen waren tijdens hun wc-bezoekjes tussen de lessen door op de universiteit. ‘We realiseerden ons dat de gevestigde merken synthetische materialen en agressieve chemicaliën gebruiken en dat deze bedrijven voornamelijk door mannen worden gedomineerd,’ herinnert Tara zich. ‘We wilden een product dat niet alleen beter is voor ons lichaam en de planeet en dat tegelijkertijd iets doet voor mensen in nood.’ Susan vult aan: ‘Volgens een schatting van Women’s Environmental Network gebruikt de gemiddelde persoon 11.000 tampons in haar leven. Zouden deze tampons niet zo natuurlijk en comfortabel mogelijk moeten zijn?’
Goede doelen
De start-up uit Londen kwam in augustus 2017 met haar producten op de markt in het Verenigd Koninkrijk en wil met haar missie, om biologische en natuurlijke menstruatieproducten te maken die gezonder, milieuvriendelijker en “gezelliger’”zijn dan de gevestigde orde, ook de Nederlandse markt veroveren. Dit terwijl ze ondertussen de strijd aangaat met ‘menstruatie-armoede’, door producten te doneren aan goede doelen, asielzoekers- en daklozenopvangcentra. Flo schenkt ook 5% van hun winst aan Orchid Project – een organisatie die vecht om een einde te maken aan vrouwenbesnijdenis.
Verpakking
Een fris, leuk en grappig merk neerzetten was ook belangrijk. De verpakkingen van FLO bestaan uit biologisch, recyclebare ijsbakjes. De inspiratie hiervoor kwam van een vaak voorkomende hormonale behoefte: zoetigheden, zoals snoep en ijs. ‘Ik wilde bij mensen een glimlach op hun gezicht toveren,’ legt Tara uit. Binnen een jaar na de introductie lagen de producten al bij een van de grootste nationale retailers van het Verenigd Koninkrijk WH Smith Travel en werd er in verschillende magazines over ze gepubliceerd. Zoals ELLE, waar ze de ‘Best New Beauty Pick’ werden genoemd, The Independent en Popsugar. Vogue UK nomineert FLO al twee jaar op rij als een van de meest milieuvriendelijke merken op het gebied van menstruatieproducten.