Tijdens de lockdown was de tentoonstellingsruimte van Framer Framed gesloten voor publiek, maar er werd doorgewerkt aan online tours, interviews met kunstenaars, publieksprogramma’s en educatiemateriaal.
Ook werden opdrachten uitgezet aan kunstenaars zodat juist in deze periode er nieuw werk tot stand kon komen. De resultaten hiervan zijn zichtbaar in twee presentaties: een nieuw werk van Aram Lee To Pluto and Back, dat ook van de buitenzijde van Framer Framed bekeken kan worden en de online tentoonstelling van zeven kunstenaars Drawing Stories.
[Beeld: To Pluto and Back (2019).Tweedelige video-installatie, 19’.]
To Pluto and Back
Aram Lee’s video-installatie To Pluto and Back wordt tentoongesteld als onderdeel van Unlocked/Reconnected, een solidariteitsactie van verschillende kunstorganisaties verspreid over het hele land tijdens en na de maatregelen omtrent het coronavirus. Het werk is te zien van 2 juni t/m 16 augustus, bij binnenkomst maar ook vanaf een veilige afstand, buiten de tentoonstellingsruimte van Framer Framed.
To Pluto and Back is het resultaat van Aram Lee’s archiefproject, waarvoor zij van de V.S. naar Zuid-Korea reisde. Ze begon het project om de eendimensionale archiefbeelden van Noord-Koreaanse hoofdstad Pyeongyang ter discussie te stellen: een verzegelde, afgesloten en ontoegankelijke stad. Voor Aram is Noord-Korea een aanwezige onbekende, haar buurland waarvan zij zelf is uitgesloten. Aram ontmoette voormalige bewoners, die het land ontvluchtten en interviewde hen, omringd door de verzamelde digitale objecten uit het archief: een blauwe hoed, lampen, bureaus, tafels en stoelen. Op deze manier werden ze getoond voor wat ze waren en zijn: retorische objecten.
De installatie bestaat uit twee naast elkaar lopende videowerken, waarvan beelden van speculatieve architectuur gelijktijdig afspelen met interviews van mensen die er vermoedelijk vandaan kwamen. De film verbeeldt een onaantastbare plaats en probeert deze tastbaar te maken. Echter blijven de afgebeelde objecten, personen en architectuur speculaties, omdat zij afkomstig zijn van een plek die maar weinigen buiten Noord-Korea kennen. Alleen de Noord-Koreanen zelf weten hoe het is om daar nu ‘opgesloten’ te zijn. De portretten van twee verschillende gesloten ruimtes; van de verlaten gebouwen en de ruimte waarin de mensen worden geïnterviewd, verbeelden de lange reis die de opening ervan voorstelbaar maakt.
Aram vraagt aandacht voor het verhaal van een ontoegankelijke plaats, die gevormd wordt door archiefbeelden waarbij de representatie mensen ontbreekt. Tijdens haar zoektocht naar archiefmateriaal daagt ze de politieke representaties van deze ‘afgesloten plek’ uit door het tonen van gebouwen, modelgeweren, luchten en bewakingsmonitoren. Er ontstaat een wrijving en ongemak bij het aanschouwen van de beelden van speculatieve architectuur naast de beeltenissen van de Noord-Koreanen, wanneer ze worden geconfronteerd met hun speculatief getoonde thuisland. Door de dialectische beelden met elkaar te verweven, weerspiegelt de film een afstandelijke realiteit ontdaan van leven.
Aram Lee
Aram Lee (Seoul, Zuid-Korea, 1986) woont en werkt in Amsterdam. Haar onderzoekspraktijk draait om het herinterpreteren van materialen die binnen instellingen te vinden zijn. Lee probeert zich in hun rol te verplaatsen door middel van performatieve evenementen, film- en video-installaties. Haar werk vervormt de manier waarop we naar objecten kijken, soms met deelname van haar publiek aan de performatieve actie. Haar kunstwerken bevragen ons collectief geheugen en ontdoen instellingen en instituten van betwiste uitspraken en aannames. Lee ontmantelt hiermee het dominante discours en visualiseert vervolgens nieuwe structuren. Aram’s werk A dissonance of landscapes (2019) was vorig jaar te zien bij Framer Framed als onderdeel van de groepstentoonstelling Elsewheres Within Here, samengesteld door curator Jo-Lene Ong.
Unlocked/ Reconnected
Unlocked/Reconnected biedt een podium voor een gezamenlijk ‘huis voor de kunsten’, waarin musea, presentatie instellingen, galerieën, kunstenaarsinitiatieven en corporatieve collecties samenkomen. Het vertrekpunt is het idee van solidariteit en het samen reflecteren op wat een ‘thuis’ is. Strijdend tegen een gefragmenteerde en gesloten wereld, worden krachten en locaties gebundeld, nationaal en internationaal, om te laten zien een ‘thuis’/’huis’ kan betekenen. Als een initiatief komt Unlocked/Reconnected voort uit het gevoel dat het openen van het huis, in de nasleep van de afsluiting, ons zal dwingen om onze kijk hierop te heroverwegen. Unlocked/Reconnected onderstreept het belang van kunst en cultuur in deze periode van een wereldwijde crisis.
Unlocked/Reconnected is een samenwerking tussen Annet Gelink Gallery (Amsterdam), Centraal Museum (Utrecht), De Nederlandsche Bank (Amsterdam), De Pont (Tilburg), Frans Hals Museum – Hal (Haarlem), Galerie Fons Welters (Amsterdam), Het Hem (Zaandam), Kunsthal (Rotterdam), Marres (Maastricht), Martin van Zomeren (Amsterdam), Museum Kranenburgh (Bergen), het Stedelijk Museum (Amsterdam) en Framer Framed (Amsterdam).
Framer Framed
Oranje-Vrijstaatkade 71
1093 KS Amsterdam