Het epoxionisme van Wilfert Verweij
Energy is in everything, everything is energy’
Wilfert Verweij begon zijn carrière met het epoxionisme ontwerpen en aanleggen van spectaculaire tuinen met uitgebalanceerde vormen, kleuren en materialen die perfect passen in de natuurlijke leefomgeving. Uiteindelijk culmineerde zijn creatieve ontwikkeling in driedimensionale objecten die uit epoxy zijn opgebouwd. Verweij: ‘Ik noem mijn kunst ‘epoxionisme’. Mijn inspiratie is de natuur, zowel dieren als planten, want het is allemaal begonnen met mijn hoveniersachtergrond. Of eigenlijk daarvoor al, toen ik als kind kikkers en salamanders ving.’
Al vanaf zijn 20e was Verweij actief als hovenier: ‘Ik was autodidact, ik heb altijd alles vanuit mijzelf ontwikkeld.’ Op 33-jarige leeftijd verhuisde Verweij naar Sarasota, Florida, waar hij zijn tuinontwerpen steeds meer combineerde met het maken van kunst. Als artistiek hovenier ontwierp en maakte hij sculpturen voor privétuinen, waaronder zwembaden met waterspuwende olifanten, dolfijnen en reuzeschildpadden. Al snel werd hem gevraagd om kunstwerken te maken voor openbare ruimtes. Hij werkte met verschillende natuurlijke materialen zoals Italiaans glas, natuursteen en beton. Verweij: ‘Na 12 jaar Florida verhuisde ik terug naar Nederland. Ik wilde eigenlijk met een drijvende klomp poffertjes gaan verkopen op het water. Om die klomp te maken bezocht ik een materialenfabrikant die mij op de kunsthars epoxy wees. Een fantastisch, veelzijdig product!
Ik begon het toe te voegen aan verschillende materialen die ik al gebruikte voor mijn sculpturen en ontwerpen. Ik ontwikkelde nieuwe mengtechnieken waarmee ik epoxy kon combineren met specifieke materialen voor mijn hangende kunst, tafels, schalen en sculpturen. Het wordt veel gebruikt als afwerklaag, maar bij mij is het de essentiële bouwsteen in mijn objecten geworden. De lagen en structuur zijn gevormd door epoxy. Het is 3D epoxykunst. Vandaar dat ik spreek van epoxionisme.’
Inspiratie
Verweij’s atelier staat vol met de meest uiteenlopende werken, zoals de Bitcoin-tafel en de Rolex-tafel genaamd ‘Time is Priceless’. Grote leeuwenkoppen hangen aan de muur naast zijn Bodies en de diverse twee-, drie- en vierluiken uit de serie Energies. Verweij omschrijft zichzelf als een ADHD’er in de beste zin des woords: ‘Ik word ‘s nachts regelmatig wakker vol ideeën en het komt voor dat ik uit bed stap en naar mijn atelier in Soesterberg rijd. Het maken van kunst is voor mij een natuurlijk medicijn. Op sommige momenten ben ik wel met tien werken tegelijk in de weer.’
Gebrek aan inspiratie heeft de kunstenaar nooit gekend: ‘Ik heb tot dusverre zoveel indrukken opgedaan in mijn leven dat ik meer inspiratie dan tijd heb. In mijn jaren in Florida was ik veel op het water te vinden. Dat was een grote inspiratiebron. Als kind zat ik al veel langs de waterkant. Dan zocht ik naar kikkers en salamanders. In Florida heb ik overigens ook écht natuurgeweld van dichtbij meegemaakt. Heftige orkanen. Dat was indrukwekkend. We denken de aarde te kunnen runnen, maar we zijn uiteindelijk overgeleverd aan de krachten van moeder natuur. Dat wilde ik uiten, daar wilde ik iets mee doen. Ik ben daarnaast ook spiritueel, dat wil zeggen: ik verdiep mij in de mogelijkheden van het leven voorbij dit bestaan. We zijn hier maar korte tijd en daarna gaan we verder als energie, in wat voor vorm dan ook. Hoe alles met alles samenhangt, dat is inspirerend. Het komt dus vanzelf.’
KillerBodies
In Verweij’s ontwikkeling volgden verschillende periodes elkaar in rap tempo op, hetgeen zich uitte in thema’s en periodes als The KillerBodies In Verweij’s ontwikkeling volgden verschillende periodes elkaar in rap tempo op, hetgeen zich uitte in thema’s en periodes als The Universe, The Flower Period, Ode to the Grand Masters, Elements, Life Moments, Animals en Energies of Life. Na een ontmoeting met een dame die Verweij vroeg een erotisch werk te maken, ontstond het idee voor Bodies. Verweij: ‘Elke vrouw is mooi op haar eigen manier. Mijn zogenaamde KillerBodies hebben allemaal hun eigen persoonlijke en inspirerende verhaal en zijn gemaakt met behulp van mijn mengtechniek met epoxy, gerecycled materiaal en een mix van andere materialen zoals bladgoud.’
Animals
Op een nacht werd Verweij wakker en zag hij een grote bizon voor zich in de mist. Voor hij het wist had hij een megagrote bizonkop gemaakt, die in 2021 pontificaal op zijn stand op de Masters Expo hing. Dit kunstwerk trok veel bekijks en leidde tot de creatie van meerdere kunstwerken in de serie Animals, zoals Leo de Leeuw op ware grootte en de witte neushoorn die afgelopen februari geveild is voor het goede doel Celebrate the Rhino. Deze is onderdeel van zijn serie Big 5: de olifant, buffel, leeuw, luipaard, neushoorn. Verweij: ‘Ik ben gefascineerd door dieren. Ik vind de natuur heel mooi en ook fragiel. Daar mag best wat aandacht voor zijn. Mensen zijn overigens ook begaan met dieren, ze houden ervan. Natuurlijk trekken de Big 5 de aandacht, maar ook kleine dieren inspireren mij, zoals de vlinder. Het zijn wezens die rondfladderen met de wind mee, maar daarvoor al een hele weg van transformeren hebben afgelegd. Ze leven kort, maar met een geweldige energie. Eigenlijk ben ik zelf ook zo.’
Energies of Life
Alles ontstaat en bestaat uit energie. In zijn werk The Dripp Effect verbeeldt Verweij de energie die mensen zelf verspreiden. Hoe die energie door weerkaatsing terugkeert naar de bron is te zien in Echo’s of Life. Verweij: ‘De hoogtepunten van het leven zijn alleen te voelen en begrijpen als je ook ‘de andere kant’ kent. Door die kant groeien we. Onze vrijheid is te kiezen in welke energie je staat, ook als het even niet zo loopt zoals je had gehoopt. Positieve energie is belangrijk. Ik ben iemand van de instelling “het komt goed”.’
Exposities
Verweij’s kunst is te zien bij diverse galeries in binnen- en buitenland, zoals België, Ibiza en Portugal. Hij organiseert ook zelf exposities op verschillende locaties waaronder zijn atelier: ‘Zo kunnen mensen een kijkje in de keuken nemen. Jaarlijks sta ik ook op de Masters Expo in de RAI en bij Art and Luxury fair in Grand Hotel Huis ter Duin. Ook bij de bekende Dante Kitchen & Bar aan de Amsterdamse Spuistraat, de oude stamkroeg van Herman Brood, hangen mijn werken. Ik kreeg tijdens een bezoek spontaan het aanbod er te exposeren, want Herman is er niet meer en ik nog wel. Er hangen nu acht werken van mij. Het is een heel bijzondere plaats.’
Sixpack
Verweij wordt in zijn artistieke dromen bijgestaan door zijn zus Martine en broer Herbert. Verweij: ‘Ik ben de oudste van zes en samen vormen wij een sixpack dat dag en nacht voor elkaar klaarstaat. Vroeger gingen we met z’n zessen de kroeg in en hadden we de grootste lol met elkaar. We belandden altijd in de leukste en vreemdste avonturen. Vandaag de dag hebben we nog steeds dagelijks contact. Mijn oudste zus Martine en broer Herbert zijn nauw betrokken bij de dagelijkse gang van zaken rond mijn atelier en de marketing van mijn kunst. Daarin is het misschien nog van belang te weten dat al mijn werken gecertificeerd zijn. Ik maak uitsluitend unica en doe niets in productie. Ik probeer zoveel mogelijk met gerecycled materiaal te werken. Ik mix in gebruikte emmers en yoghurtbekers. Recycling is een stukje bewustzijn. Hoewel epoxy een kunsthars is, gebruik ik het duurzaam omdat ik er een kunstwerk iets weg. Aan epoxy zit nog een groot voordeel: het is keihard. Nu trekken mijn objecten mensen vaak als vanzelf aan. Ze willen ze aanraken. Waar je de meeste kunst juist niet mag aanraken, moedig ik dat juist altijd aan: voel het, ervaar het – je mag het aanraken!’
Info & expositiedata: wilfertverweij.com