De nieuwe Donkervoort D8 GTO-JD70 R is een speciaal voor het circuit gebouwde Donkervoort die hypercar-prestaties biedt voor de prijs van een supercar. Vergeleken met de JD70, waarop hij gebaseerd is, is hij krachtiger, sneller en veiliger.
De D8 GTO-JD70 is het kloppend hart van Donkervoort Automobielen, maar de JD70 R is de ziel — hardcore en compromisloos. Hier wordt het JD70-concept naar een prestatiegebied gebracht dat alleen op het circuit bereikt kan worden. De JD70 werd eerder dit jaar gelanceerd ter ere van de zeventigste verjaardag van Joop Donkervoort, de oprichter van het merk.
De JD70 R werd ontwikkeld met een ander doel: andere sportwagens en hun eigenaren in verlegenheid brengen — en tegelijkertijd de coureur in de JD70 R het gevoel geven dat hij een superster is. Dat doet hij door de snelste, meest aanvallende en minst gecompromitteerde Donkervoort ooit te zijn; hij is in staat om baanrecords te breken en races te winnen, maar wel met een fractie van het brandstof-, remmen- en bandenbudget van traditionele sportwagens.
De D8 GTO-JD70 R
‘De wijzigingen die we hebben aangebracht, komen allemaal uit de ontwikkelingsfase van de JD70,’ vertelt Denis Donkervoort, managing director van Donkervoort Automobielen. ‘Omdat de JD70 R veel sneller is op het circuit, hebben we ons ook erg gefocust op crashveiligheid. Hij heeft bijvoorbeeld een race-ABS, een complete brandblusinstallatie, racestoelen met zespuntsgordels en betere brandbescherming voor de benzinetanks. Voor iedere seconde die van je rondetijd af gaat, hebben we de veiligheid exponentieel vergroot.’
Helpt rijders potentieel te benutten
De JD70 R is ontwikkeld om urenlang tot het uiterste te gaan, om vervolgens bij te tanken en weer de baan op te gaan voor nog meer plezier. De auto is echter ook ontworpen om rijders te helpen hun volledige potentieel te benutten. Daarom kunnen gegevens van de auto in realtime naar de pitbox te sturen, waar het support team van Donkervoort vervolgens kan helpen met het afstellen van de auto voor ieder circuit én met tips voor de rijder.
Sneller en veiliger op het circuit
Donkervoort heeft iedere bout en moer van de JD70 R opnieuw bekeken en heroverwogen toen de auto werd ontwikkeld, tegelijkertijd met de straatversie, de JD70. Hoewel ze er op het oog nagenoeg identiek uitzien, is de JD70 R sneller en veiliger op het circuit, omdat hij er specifiek voor ontwikkeld werd. Er zijn significante aanpassingen doorgevoerd in de remmen, de besturing, de versnellingsbak en de veiligheidsvoorzieningen, die ervoor zorgen dat de JD70 R op het circuit van Spa-Francorchamps vijf seconden sneller is dan de JD70. Hij is zelfs een volle drie seconden sneller dan de Koenigsegg Regera, die een vermogen van 1.100 pk en een koppel van meer dan 2.000 Nm heeft.
Full trackside support
Toch is de JD70 R méér dan alleen heel snel. Donkervoort voorziet namelijk ook in ondersteuning op het circuit. De full trackside support gaat van transport tot catering en van reserveonderdelen en banden tot driver coaching, uitgevoerd door Donkervoort zelf. Daarmee kan iedere JD70 R-coureur deel worden van de Donkervoort-racefamilie, een nóg exclusiever deel van de toch al selecte Donkervoort-eigenarenfamilie, die door oprichter Joop en managing director Denis Donkervoort wordt beschreven als extended family.
De jacht op hypercars is geopend
Donkervoort heeft zich bij het ontwikkelen van de JD70 R geconcentreerd op de vering, crashveiligheid, remmen en besturing, waardoor een auto gecreëerd is die niet alleen de sensatie voor de bestuurder vergroot, maar ook de rondetijden verbetert. Al met al is de JD70 R de exclusiefste manier om op circuits overal ter wereld de jacht op hypercars te openen, maar ook de best ondersteunde én de meest onderhoudsvriendelijke.
De prijzen beginnen bij 198.000 euro (exclusief belastingen).