De laatste jaren is de luxe tweedehandsmarkt explosief gegroeid en zijn pre-owned horloges steeds populairder geworden. David de Munnik (32) en Ezra Kadouch (31) weten als geen ander wat een pre-owned horloge zo bijzonder maakt. Soms kopen hun klanten een horloge als investering, maar vaak zien ze het eerder als een kans om een uniek exemplaar te bemachtigen dat later doorgegeven kan worden aan de volgende generatie. Hoe dan ook, de aanschaf van een pre-owned horloge gaat altijd gepaard met een mooi verhaal.
David: ‘Er zijn niet veel horlogeliefhebbers in mijn familie, maar mijn tante droeg vroeger een Jaeger-LeCoultre Reverso. Ik was als kind heel gefascineerd door het draaien van dat horloge. Het is voor mij nog steeds een van de meest iconische designs.’
Ezra: ‘Een paar jaar geleden werkten David en ik allebei voor een bedrijf dat naast pre-owned horloges ook andere pre-owned producten verkocht. We liepen tegen bepaalde situaties aan en dachten: ‘Dat kunnen we beter’.
David: ‘Zo kwam de holy triangle tot stand. De drie pijlers van het bedrijf dat we voor ons zelf wilden starten: kwaliteit van het product, een competitieve prijsstelling en de kwaliteit van de service. Toen we ons aan het oriënteren waren zagen we dat GASSAN zich nog niet bezighield met de pre-owned markt. We zagen ook dat zij wél de pijlers in huis hadden.’
Ezra: ‘Inmiddels zijn we alweer twee jaar met vereende krachten bezig om de markt van tweedehands horloges te revolutioneren. We zijn natuurlijk een jong merk binnen GASSAN, maar dat werkt heel goed. Onze ideeën worden gewaardeerd, maar we moeten ook rekening houden met de gebruiken en normen en waarden die ervoor hebben gezorgd dat GASSAN zo succesvol is geworden. Dit heeft alles met balans te maken.’
Ezra: ‘Pre-owned horloges zijn in de laatste vijf jaar een booming business geworden. Dat ligt aan verschillende dingen. Ten eerste verdween het taboe rondom tweedehands producten. Ten tweede was er sprake van enorme economische groei, wat ertoe leidde dat het aanschaffen van onder andere pre-owned horloges veel toegankelijker werd voor mensen. Dit leidde ertoe dat vraag en aanbod uit balans raakten, waarbij de vraag het aanbod ver oversteeg. Dit maakte het investeringselement aantrekkelijker bij deze horloges, wat ervoor zorgde dat de prijzen begonnen te stijgen.’
David: ‘Gelukkig is de pre-owned markt nu wat stabieler dan een aantal maanden geleden, toen de prijzen extreem stegen. Op de huidige markt is het leuker zaken doen.’
David: ‘Sowieso hebben we een harstikke mooie job: mensen komen bij ons om iets moois te kopen voor zichzelf of een ander omdat ze een mijlpaal bereikt hebben. Vaak koop je een horloge ook met het idee om het later aan je kinderen door te geven. Ook aan de inkoopkant maken we bijzondere dingen mee. Laatst was er een dame die het horloge van haar overleden man wilde verkopen zodat ze met het geld iets moois zou kunnen doen met haar familie. Het horloge had een hele zware emotionele lading voor haar. Dat zijn wel dingen die je bijblijven.’
Ezra: ‘De emotie die er soms bijkomt bij de inkoop of verkoop van een GASSAN pre-owned horloge is een aspect in ons vak waar we van tevoren misschien niet zo over hadden nagedacht, maar het is uiteindelijk een hele mooie bijkomstigheid van ons werk.’
David: ‘Het is ook belangrijk dat we die momenten begeleiden. Dat klinkt heel zweverig, maar we moeten daar zorgvuldig mee omgaan. Het is iets wat mensen altijd bijblijft, dus dat is ongekend belangrijk in ons vak.’