Maximale robuustheid en prestaties, een utilitair erfgoed en designelementen die de tand des tijds hebben doorstaan. Deze kenmerken liggen aan de basis van het aanhoudende succes en de populariteit van de Mercedes-Benz G-Klasse en de Big Pilot’s Watch van IWC Schaffhausen. IWC lanceert nu twee speciale Big Pilot’s Watch-edities. Hoewel ze de kenmerkende designkenmerken van de G-Klasse weerspiegelen, zoals de koplampen en de reservewielafdekking, zijn ze beide gemaakt van extreem robuuste en veerkrachtige materialen. Eén heeft een kast en kroon van 18-karaats Armor Gold®; de tweede editie is het eerste IWC-horloge gemaakt van een keramisch matrixcomposiet (CMC).
De Big Pilot’s Watch AMG G 63 (Ref. IW501201) heeft een kast en kroon gemaakt van 18-karaats Armor Gold®, een zwarte wijzerplaat en een zwarte rubberen band met microvezelinleg. De zwart en gouden kleurstelling is geïnspireerd op de buitenkant en de interieurafwerking van de onlangs gelanceerde Mercedes-AMG G 63 “Grand Edition”. Armor Gold® is een innovatieve legering die de hardheidswaarden van goud naar een geheel nieuw niveau tilt. Dit relatief zachte edelmetaal is veel beter bestand tegen invloeden van buitenaf. Dankzij een verbeterde microstructuur is deze speciale legering aanzienlijk harder en slijtvaster dan conventioneel 5N goud. De combinatie van gezandstraalde oppervlakten en gepolijste randen geven deze Big Pilot’s Watch een stijlvol, eigentijds karakter.


De Big Pilot’s Watch AMG G 63 (ref. IW506201), het eerste IWC-horloge met een kast van keramisch matrixcomposiet (CMC), is ontworpen in nauwe samenwerking met het Duitse Lucht- en Ruimtevaartcentrum (DLR). In tegenstelling tot conventionele met koolstofvezel versterkte polymeren zijn de vezels van dit composietmateriaal ingebed in een matrix van keramiek in plaats van polymeer. Daarom zijn CMC-onderdelen extreem bestendig tegen beschadigingen. Omdat ze ook ongevoelig zijn voor thermische schokken, is het materiaal bij uitstek geschikt voor toepassingen met extreem hoge eisen op het gebied van lichtheid, sterkte en temperatuurbestendigheid. Zoals in de lucht- en ruimtevaart of in de productie van remschijven voor sport- en luxeauto’s.


Een zeer complex productieproces
Het uitgangspunt voor het vervaardigen van een CMC-horlogekast is een conventioneel met koolstofvezel versterkt polymeer. Bij een warmtebehandeling die meerdere dagen duurt, genaamd pyrolyse, wordt de polymeermatrix omgezet in koolstof. Hierdoor blijft een dicht weefsel van vezels achter, ingebed in een poreuze koolstofmatrix. Vervolgens worden er siliciumkristallen bovenop het onderdeel geplaatst en wordt alles in een oven verwarmd. Tijdens deze zogenaamde siliciumisatie wordt silicium in de holtes getrokken en reageert het chemisch met de koolstof, waardoor een nieuwe matrix van siliciumcarbide-keramiek ontstaat. Na afwerking met diamantgereedschap krijgen de CMC-kasten een matzwarte kleur en een unieke structuur, die is bepaald door de vezels. Ieder stuk is hierdoor uniek.
Focus op iconische G-klasse design elementen
Naast de karakteristieke gangreserve indicator van de Big Pilot op ‘drie uur’, hebben beide nieuwe edities een kleine secondeteller op ‘negen uur’. De subvensters met witte ringen aan de buitenkant imiteren de typische koplampen aan de voorzijde van de G-Klasse. De zwarte wijzerplaten zijn voorzien van een reliëfachtige technische structuur, geïnspireerd op de luchtinlaten van de Mercedes-AMG performance modellen. In tegenstelling tot de klassieke Big Pilot’s Watch, met gedrukte cijfers en indexen, zijn deze speciale edities voorzien van opgelegde cijfers en indexen. Deze zijn voorzien van een zwarte PVD-coating en zijn gevuld met lichtgevend materiaal.
Aangedreven door het IWC manufacture uurwerk
Beide versies van de Big Pilot’s Watch AMG G 63 worden aangedreven door het door IWC vervaardigde 52010-kaliber, een zeer robuust en nauwkeurig automatisch uurwerk. Delen van het opwindsysteem worden onderworpen aan bijzonder hoge stress. Daarom zijn deze vervaardigd uit vrijwel slijtvast zirkoniumoxide-keramiek. Het ingenieuze zelfopwindende mechanisme, in de jaren veertig ontwikkeld door IWC’s voormalig technisch directeur Albert Pellaton, gebruikt zelfs de kleinste beweging van de rotor in beide richtingen om een gangreserve van zeven dagen in twee veertonnen op te bouwen. De uurwerken zijn zichtbaar door de transparante achterzijde van getint saffierglas, voorzien van een Mercedes-Benz ster en doet denken aan de reservewielafdekking aan de achterkant van de G-Klasse.
De Big Pilot’s Watch AMG G 63-edities in 18-karaats Armor Gold® en in CMC zijn verkrijgbaar via IWC-boetieks of online op IWC.com. Bovendien komen de horloges in aanmerking voor registratie onder het My IWC-zorgprogramma, waarbij ze profiteren van een verlenging van zes jaar op de standaard internationale beperkte garantie van twee jaar.