Philip Glass, Wagner & sterke vrouwen!
Operadagen Rotterdam heeft in amper veertien jaar tijd het Nederlandse muzieklandschap op zijn kop gezet. Hier geen platgetreden paden, wel maar liefst 45 spraakmakende producties vol avontuur, passie, klassieke opera in een modern jasje en muziektheater van de toekomst. Volgens artistiek directeur Guy Coolen kan dat omdat Rotterdam niet hoeft op te boksen tegen een grote naoorlogse uitvoeringstraditie: ‘Ons publiek staat erg open voor avontuurlijk werk. We programmeren op vijf grote theaterlocaties, maar er gebeurt ook heel veel op openbare of unieke plekken, in alle hoeken in de stad. Zoals dit jaar in het voormalig Dijkzigt ziekenhuis bijvoorbeeld.’
Philip Glass en Rotterdam
De stad Rotterdam gaf eind jaren zeventig de compositieopdracht voor Philip Glass’ wereldberoemd geworden opera Satyagraha, die in Rotterdam in première ging. Dat is voor Coolen een mooie brug naar het grote vooroorlogse operaverleden van Rotterdam, dat ooit een echte operastad was. Coolen: ‘Satyagraha is het tweede deel van de beroemde trilogie die begint met Einstein on the Beach, het deel dat in deze festivaleditie te zien is. Einstein on the Beach is een psychedelische anti-opera die op de vleugels van Glass’ minimal music de wereld veroverde. Maar het is ook een werk dat de meeste mensen toch vooral van naam kennen. Ik denk dat liefhebbers het graag eens live meemaken. Het is een trip. Je kunt er bij ons ook gewoon in- en uitlopen. The Penal Colony uit 2000 staat daartegenover als een veel traditioneler opgezette opera met een echt verhaal, maar in dezelfde muzikale stijl. Misschien wel een van Glass’ beste werken. Ik wilde in die twee opera’s zijn ontwikkeling laten horen en zien. Glass spreekt ook alle generaties aan, van jong tot oud. Dat is bijzonder en dat past ook heel goed bij Operadagen Rotterdam.’
Wagner
Voor de oorlog was Rotterdam een echte Wagnerstad: ‘Echt traditionele opera doen we hier niet zoveel, maar Wagner is voor mij absoluut een vernieuwer. De Nederlandse Wagnerspecialist en dirigent Edo de Waart wilde graag Walküre act 1 opvoeren en vond een cast met wereldsterren als Torsten Kerl bereid dit uit te voeren. Daar tegenover staat een experimenteel project rondom Wagners Götterdämmerung. Geïnspireerd op Resilient Cities, waarbij steden zich wereldwijd buigen over ontwikkelingen als klimaatverandering, digitalisering, de nieuwe economie en globalisering. Daar gaat ook Wagners Ring over. Regisseur Arlon Luijten gebruikt Götterdämmerung voor de realisatie van een muzikaal operaspel. Hierin vragen we mensen om, met muziek uit Götterdämmerung, mee te denken over de toekomst. De productie noemen we heel toepasselijk het Vernietigingsfeest. Je moet iets vernietigen om tot iets nieuws te komen. Precies zoals in de Nibelungenring.’
Sterke vrouwen in Rotterdam!
Operadagen Rotterdam 2019 focust ook op sterke vrouwen. Nu wil het toeval dat Louis Andriessen 80 wordt en een monodrama over Anaïs Nin heeft gemaakt. Coolen: ‘Andriessens mocht niet ontbreken. Hij is een iconische naoorlogse componist. Jorinde Keesmaat heeft deze Anaïs Nin-productie voor New York gemaakt. Zij is een vernieuwer van deze tijd, een mooi eerbetoon aan Louis. Verder hebben wij altijd veel gedaan aan vrouwelijke componisten en nu ook enkele producties rondom sterke vrouwen. Ook dat is een thema van dit moment.’
Rotterdam, operahoofdstad!
Gepassioneerd vertelt Coolen tot besluit waarom mensen naar Rotterdam moeten gaan voor opera en muziektheater: ‘Bij ons zie je de sterren van de toekomst. Mijn droom is dat je over tien of vijftien jaar zegt: we waren erbij toen in Rotterdam, bij het debuut van die zanger, componist of regisseur. We willen ook nieuwe namen introduceren, mensen kansen geven. Als mensen via ons doorbreken, geeft dat veel voldoening. Ons publiek waardeert dat ook. Mensen kopen passe-partouts om zich te laten verrassen.’
Operadagen Rotterdam 2019
17-26 mei Tickets en speelschema: OperadagenRotterdam.nl