Aan plannen en energie geen gebrek bij Derrick Neleman. Het leverde de 43-jarige wijnmaker de titel Meest inspirerende ondernemer van Nederland op.
Derrick Neleman (43) werd zes jaar geleden mede-eigenaar van het plaatselijke wijnhuis inclusief wijngaarden in Casas del Rey, een gehucht op het platteland van Valencia, dat in onbruik was geraakt. Hij ging hij er biologische wijn maken van oude druivenrassen. Dat was fase één van zijn grote plan. Daarna zette hij de verkoop op poten, eerst in Nederland via zijn winkel in Zutphen en online, om vervolgens de gehele wereld te bewerken. Neleman, trots: ‘En nu zijn we bijna klaar met fase drie: de verbouwing van het wijnhuis, waar ik inmiddels 100% eigenaar van ben, en de inrichting van een gastenverblijf zodat we onze klanten kunnen ontvangen en kunnen laten zien wat we aan doen zijn.’
Hij wil niets liever dan er zijn goede klanten ontvangen, en Spanjaarden uit de grote stad die rust zoeken. Het is niet bedoeld om er grof geld aan te verdienen. Daarvoor is het allemaal te kleinschalig. Maar vooral past grof geld niet bij Derrick Neleman. Meer dan wat ook wil hij zijn klanten het verhaal kunnen vertellen achter zijn biologische wijnen, op de plek waar hij zijn topwijnen maakt.
Trefwoord van dat verhaal is authenticiteit. Een veel misbruikte term, niemand wil immers níet authentiek zijn. Maar Derrick Neleman geeft het woord inhoud en waarde. Samen met wijnmaker Diego (49) heeft hij lokale druivenrassen als bobal, verdil en tardana met biologische teelt aan de vergetelheid onttrokken. Authentiek ook is het dorp waarin hij zijn ‘Disney’ wil vestigen, waar de mensen ‘samenzijn belangrijker vinden dan bezit’. Authentiek is zeker de 100 miljoen jaar oude grond in natuurgebied Hoces del Cabriel waar ooit dinosaurussen liepen. En wat te denken van zijn timing van oogsten van de bobal-druif? ‘Als de herten aan de druiven beginnen te knabbelen, weten wij dat het suikergehalte optimaal is.’ Dat een deel van de oogst daarmee verloren gaat, is niet erg: ‘We mogen best wat nederiger zijn tegenover de natuur.’
Derrick Neleman vertelt dit verhaal in varianten in feite al twintig jaar.
Na de Warmonderhof, een mbo-opleiding voor biologische-dynamische landbouw, kon Derrick in Duitsland op de bio-dynamische modelboerderij Lebensgemeinschaft Bingenheim als teamleider aan de slag. In de buurt van Bingenheim kwam hij in contact met een biologische wijnboer. ‘Ik zag zijn liefde voor druiven telen en wijn maken.’ Derrick zag ook iets anders: de interesse van de wijnboer hield op bij het erf. Voor verkoop, laat staan marketing interesseerde hij zich niet. Daar, bedacht Neleman, ligt terrein braak, een terrein waarop hij zich wel thuis voelde met de creativiteit van zijn artistieke vader, en de handelsgeest van zijn moeder die in antiek deed.
‘Op een dag vertelde de wijnboer dat hij droomde van een huis op de heuvel van waaruit hij direct de wijngaard in kon lopen. Toen kwam voor mij alles samen. Biologisch-dynamisch boeren, iets moois maken, handel. Het was een magisch moment.’ Derrick Neleman, handelaar in biologische wijn, was geboren.
Jarenlang was hij ‘Kuifje in Wijnland’, niet zozeer omdat hij daadwerkelijk een kuifje heeft en tot op vandaag jongensachtig overkomt, maar vooral omdat hij altijd op zoek is naar avontuur. Neleman Organic Vineyards is Derricks derde onderneming. Zijn assortiment wijnen is in zes jaar tijd flink uitgedijd, net als het aantal landen waar hij aan levert (ruim 20). In Nederland verkoopt Neleman via het internet en zijn winkels in Zutphen, Utrecht en sinds kort Amsterdam, maar ook via natuurvoedingswinkels als Odin, Gimsel en Ekoplaza, en ‘reguliere’ ketens als Hema, Bijenkorf, Jumbo, Jan Linders, Mitra en Hoogvliet. Hij wil ‘daar zijn waar de klant mij wil aantreffen’. Dus als dat bij Amazon.nl is dan moet dat maar, al moet hij dan wel iets in zichzelf overwinnen: ‘Big is not always beautiful’. ‘Ik zal mijn basis nooit verloochenen, dat zijn natuurvoedingwinkels.’
Zijn wijnen hebben steevast een moderne uitstraling. Neleman zet graag jonge ontwerpers van over de gehele wereld aan het werk. Brazilië, Polen, Griekenland, ze kunnen overal vandaan komen. Zes ‘lijnen’ heeft hij nu, met elk een andere merknaam. Derrick, Wolk, Nucli en natuurlijk Just Fucking Good Wine.
Tja, Just Fucking Good. Puberaal, zeggen sommigen. Nodeloos grof, zeggen anderen. ‘Just Fucking Good Wine is een statement tegen wijnsnobisme. Met Just Fucking zeggen we: je moet niet moeilijk doen over wijn, geniet maar gewoon van het moment, met een glas wijn erbij.’ Hij haalde zijn ultieme gelijk toen VVD-burgemeester Annemieke Vermeulen van Zutphen (‘Ik was meteen fan van Derrick’) besloot om Just Fucking Good Wine te gebruiken als relatiegeschenk van de stad.
Derrick Neleman is door het digitale platform De Ondernemer uitgeroepen tot meest inspirerende ondernemer van 2020.
www.neleman.org
Neleman Zutphen – Groenmarkt 10
Neleman Utrecht – Burg. Reigerstraat 24A
Neleman Amsterdam – Gerard Douplein 4
Bodegas Neleman – Calle San Vicente 23 – Casas del Rey – Valencia – Spanje
Dit artikel verscheen eerder in veel uitgebreider vorm in FD Persoonlijk.
Auteur: Alex Ruitenbeek