Veertig jaar geleden, in 1980, introduceerde Citroën een speciale uitvoering van de 2CV, die de naam ‘Charleston’ kreeg. Deze versie, die in een serie van 8.000 exemplaren geproduceerd zou worden, kostte in Frankrijk destijds 24.800 Franse francs, een kleine 6.000 euro. De chique en eigenzinnige 2CV 6 Charleston was de krachtigste en fraaist afgewerkte versie van alle 2CV’s.
De speciale Citroën 2 CV 6 Charleston was gebaseerd op de uitvoering Club en onderscheidde zich door zijn specifieke kleurenschema, zijn interieurbekleding en de ronde koplampen van de 2CV Spécial. Het jaar na zijn introductie bleek de Charleston zó succesvol dat de gelimiteerde speciale uitvoering vanaf juli 1981 een reguliere versie werd. De reguliere productieversie verschilt van de gelimiteerde editie door de verchroomde ronde koplampen en de grijze interieurbekleding met sierlijk diamantpatroon. Citroën bood de Charleston aanvankelijk aan in de kleur Rouge Delage met zwart, maar vanaf juli 1982 ook in Jaune Hélios met zwart. Die kleurencombinatie werd in juli 1983 vervangen door de versie in twee grijstinten: Gris Nocturne met Gris Cormoran.
Einde van een succesverhaal
Citroën produceerde de Charleston oorspronkelijk in de fabriek in Levallois (Parijs), maar in 1988 bracht het de productie over naar de fabriek in Mangualde, Portugal. De auto’s die daar zijn geproduceerd, zijn herkenbaar aan de naam van de Spaanse glasfabrikant ‘Covina’ op de ruiten. Op 27 juli 1990 om 16.30 uur rolde de laatste 2CV in Mangualde van de band; dat was een 2CV 6 Charleston in Gris Nocturne met Gris Cormorant. Dat was het 5.114.969e en laatste exemplaar van ‘de Eend’.
De Citroën 2CV is een icoon in de autohistorie en verenigt wereldwijd vele liefhebbers en verzamelaars. De Charleston leverde de laatste tien jaar van de productie een belangrijke bijdrage aan het succes.