De creatieve samenwerking tussen het Maison Cartier en Timothée Chalamet ging gisteravond in Londen verder, want Chalamet droeg wederom een unieke juwelencreatie op de rode loper. Dit staaltje Cartier savoir-faire werd ontwikkeld door de juwelenateliers van het Maison, met de creatieve input van de Cartier-ambassadeur. Dit is de tweede creatie die de ontwerpstudio’s en het atelier van het Maison hebben gerealiseerd voor Timothée Chalamet, na het unieke collier voor de première van Wonka in 2023.
Door middel van meer dan 900 gekleurde stenen, inspireert het Maison het ontwerp op het emblematische zand en de woestijn van de film Dune, evenals de doordringende blauwe ogen van de hoofdpersonages. Elke kleur neemt één zijde in van de modulaire ketting, waardoor het collier omgedraaid een nieuwe combinatie van stenen onthult. Aan de ene kant wordt een kostbaar zandlandschap gecreëerd door oranje, gele, bruine en witte nuances van diamant, bezaaid met invers gezette diamanten die een hoekige textuur toevoegen en herinneren aan het piek-vormige, soms vijandig terrein. Op de achterkant heeft het Maison gekozen om te spelen met nuances van blauw, door te kiezen voor saffieren en spinellen om de intensiteit van de opvallende blauwe ogen die in de film te zien zijn te recreëren.
Deze samenwerking begon in de Parijse ateliers van het Maison, waar de acteur Marie-Laure Cérède, Cartier’s Creative Director of Jewellery and Watchmaking, ontmoette en zijn inspiratie, de esthetiek van de Dune-film zelf, samen met archiefreferenties en exclusieve filmfoto’s deelde. Beide creaties worden onderdeel van de Cartier Collectie en reizen de wereld rond om de creativiteit en de technische expertise van het Maison te illustreren in toonaangevende tentoonstellingen en culturele instellingen.