De 43ste editie van de Uitmarkt gaat digitaal. In juni lanceert de Uitmarkt een online platform waar artiesten, makers en instellingen hun werk tegen betaling kunnen aanbieden aan heel Nederland. De inkomsten komen geheel ten goede aan de artiesten en instellingen, zodat zij via het platform extra inkomsten kunnen genereren. In aanvulling daarop zal er op 28/29/30 augustus een ‘hybride’ Uitmarkt plaatsvinden. Op binnen-locaties met beperkt publiek, online via livestreams en op TV.
Deze nieuwe vorm geeft invulling aan de enorme behoefte van de sector, het verlangen van het publiek en het doel van de Uitmarkt: een zo breed en divers mogelijk cultureel aanbod aanbieden aan een zo breed mogelijk Nederlands publiek. Hiermee is en blijft de Uitmarkt de nationale opening van het culturele seizoen. Met de laatste aangekondigde maatregelen in de strijd tegen het coronavirus is duidelijk dat een ‘klassieke’ fysieke Uitmarkt eind augustus niet haalbaar is. Maar juist nu heeft vrijwel iedereen in Nederland een enorme behoefte aan steun, inspiratie, verbinding, verdieping en vermaak. Veel theatermakers en culturele instellingen proberen hun publiek te bereiken via eigen of gezamenlijke kanalen. Wij zijn ervan overtuigd dat de Uitmarkt juist nu nationaal, dat gezamenlijke podium kan en moet zijn voor makers, artiesten, instellingen én publiek.
De Uitmarkt 2020 gaat digitaal!
Wij zullen op korte termijn een permanent online platform bieden waar makers en artiesten voorstellingen tegen betaling aan heel Nederland kunnen aanbieden. Die inkomsten komen geheel ten goede aan de artiesten en instellingen. Een platform met een enorm divers aanbod van muziek, dans, theater, boeken en beeldende kunst, van oude bekenden en jong talent, voor ieder publiek. Een aanbod van bestaand werk en van unieke speciaal hiervoor geregistreerde optredens. Een platform dat met kunst en cultuur Nederland voedt, verrijkt en inspireert en dat makers en artiesten de mogelijkheid biedt inkomsten te genereren in deze onwerkelijke tijden waarin veel podia nog zijn gesloten en festivals niet mogelijk zijn. Een platform waar het publiek niet alleen haar favorieten vindt maar verrassende confrontaties beleeft met het onbekende. Een platform dat haar bereik in de komende maanden samen met de culturele sector uitbouwt tot dé nationale focus op kunst en cultuur, waar de Uitmarkt normaal voor staat.
Uitmarkt Virtueel Live
Maar er is meer! Op 28, 29 en 30 augustus zullen wij een virtuele live Uitmarkt bieden waar alle Nederlanders tenminste 25 podia en concertzalen ONLINE kunnen bezoeken en hun hart op kunnen halen aan het enorm diverse en brede aanbod aan podiumkunsten, beeldende kunst, literatuur, dans, theater, cabaret, klassieke muziek, jazz, popmuziek, musical en film, precies wat je van de Uitmarkt gewend bent. De Uitmarkt 2020 is een hybride festival van digitale optredens vanuit Amsterdam en heel Nederland, kleine live events op verschillende podia, registraties op nationale en regionale televisie, met oog voor gevierd talent en hart voor de jonge makers voor cultureel getraind en nieuw publiek. Zoals bij alle 42 voorgaande Uitmarkten, gratis aangeboden door de makers en instellingen, en samen met onze vertrouwde nationale en regionale televisie- en mediapartners.
De komende maand wordt er door de stichting Uitmarkt en de producent XSAGA Festivals met onze financiers de BankGiroLoterij, de Gemeente Amsterdam en onze nieuwe sponsor Cultuurticket.nl keihard gewerkt aan de realisatie van deze droom.