Sergio Momo, eigenaar en oprichter van Xerjoff – Italian Luxury Perfume, heeft samen met Tony Iommi, de iconische gitarist van Black Sabbath, een parfum ontwikkeld dat de aromatische herinneringen aan rock uit de jaren ‘60 en ‘70 samenbrengt.
Waar Sergio bekend staat om zijn unieke individuele creaties en samenwerkingen in de parfumwereld, onder andere met Brian May van Queen in het Spray to Help-project, wordt aan Tony Iommi toegeschreven dat hij in zijn eentje, door zijn monolithische riffs, het enorme genre heeft gecreëerd dat bekend staat als heavy metal. Hoewel het domein van de hoogwaardige parfums van Xerjoff en de compromisloze heavy muziek waar Iommi bekend om staat op het eerste gezicht misschien geen levensvatbare bedgenoten lijken te zijn, gaat de interesse van de gitarist in geuren eigenlijk ver terug tot de begindagen van Black Sabbath. ‘Het is iets waar ik altijd in geïnteresseerd ben geweest, al sinds de begindagen van producten als Brut en Old Spice, die ik altijd met Kerstmis kreeg,’ herinnert Tony zich. ‘Toen ik echter met Sabbath de wereld rondreisde, begon ik verschillende soorten geuren uit andere landen te ontdekken en begon ik ze op tournee te verzamelen.’
‘Tony wilde het oproepen van emoties in een fles stoppen en is daar, samen met Sergio Momo, grandioos in geslaagd!’
‘Ik ontmoette Sergio via een andere vriend van mij, bassist Jimmy Crutchley, en Sergio stuurde me een doos met zijn parfums en vroeg of ik geïnteresseerd was om mijn eigen parfum te creëren, wat ik zeker was. Ik had het niet verwacht,’ lacht Iommi. ‘Ik had geen idee hoe dat zou werken, maar Sergio stelde voor dat ik een lijst zou opstellen met dingen waarvan ik de geur lekker vind, en dat heb ik gedaan. Hij ontwikkelde een aantal verschillende voorbeelden, samengesteld op basis van mijn suggesties, en ik koos degene die ik het meest interessant vond en van daaruit ging het project verder.
XERJOFF P33
Het eindresultaat karakteriseert op harmonieuze wijze het donkere geluid van Iommi’s originele beroemde ‘64 Monkey Special’ gitaar met de kruidige en verleidelijke geuren van amber, patchouli, rum en passievrucht. Vanaf het begin heeft Tony een belangrijke rol gespeeld bij het creëren van het parfum Scent Of Dark. ‘Ik zou mijn naam niet verbinden aan iets waar ik niet bij betrokken ben geweest en waar ik persoonlijk niet van houd of gebruik van maak,’ legt hij uit. ‘Dat is hetzelfde geweest met alle projecten die ik in de muziek heb gedaan, en dit is niet anders.’
Gemaakt met de beste materialen, zorgvuldig uitgekozen zeldzame ingrediënten en een voortreffelijke verpakking, is deze exclusieve editie van Xerjoff-melanges voor Tony Iommi ‘s werelds eerste multisensorische ervaring tussen geluid, geur en geest. Tony wilde het oproepen van emoties in een fles stoppen en is daar, samen met Sergio Momo, grandioos in geslaagd!
Uit het schetsboek van Sergio Momo
Xerjoff is een Italiaans parfumhuis, gevestigd in Turijn, volledig gewijd aan luxe parfums in hun kunstvorm. Het Xerjoff-portfolio bestaat uit een reeks speciale collecties met de meest exquise, unieke geuren die momenteel ter wereld verkrijgbaar zijn. Het heeft onlangs een origineel concept aan het portfolio toegevoegd: de XJ Sketchbook Collection. Soms zijn de beste ideeën de ideeën die vergeten worden en vervolgens herontdekt worden! Tijdens de vele maanden van de Italiaanse lockdown te midden van de Covid-pandemie herontdekte de oprichter en CEO van Xerjoff, Sergio Momo, ideeën die vergeten waren op de pagina’s van zijn schetsboek. Ontwerpen die op papier waren gezet, maar nooit om te parfumeren. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om ze het licht te laten zien en zodoende ruimte te maken voor nieuwe, intense emoties in een eigen speciale collectie.
Er wordt bij Xerjoff nooit een compromis gesloten op het gebied van esthetiek of design; alleen materialen van de beste kwaliteit, gecombineerd met een uitstekend ontwerp en modern vakmanschap, resulteren in een parfum om te koesteren in zijn kunstvorm. Sergio vertelt: ‘Als je door de pagina’s bladert, is elk parfum gemaakt en zorgvuldig geselecteerd met de flacon in gedachten.’
Voortreffelijk en exclusief: Page 33 (P.33) is de eerste creatie uit de Sketchbook-collectie. Elke handgemaakte Toscaanse flacon is op meesterlijke wijze gemaakt met alleen materialen van de beste kwaliteit, waarin de natuurlijke ingrediënten worden bewaakt die de verleidelijke tonen van P.33 vormen. Bloemig en fruitig opent P.33 met frisse noten van bergamot, grapefruit, appel en roze peperbes, wat leidt naar een elegant hart van iris, kaneel en cipres. In de basis ronden cederhout, muskus en amber het authentieke karakter van P.33 af.
Over Xerjoff
De geschiedenis van het merk begint in 2007 in Turijn, als resultaat van de creatieve visie van Sergio Momo. In korte tijd wist hij belangrijke markten te veroveren, waarmee hij gestaag zijn stempel drukte op de wereld van de creatieve, luxe parfumerie – een succes dat Xerjoff in staat stelde een eerste monobrand-boetiek te openen in Dubai. Al snel volgden boutiques in Londen, Lissabon en Monte Carlo. In Italië is Xerjoff te vinden in de flagshipstore in Turijn en in Milaan.
Meer informatie: xerjoff.nl