Namen als Beroeps Organisatie Kunstenaars maken doorgaans niet direct een overdosis endorfine aan in het brein. De afkorting BOK klinkt daarentegen een stuk prikkelender. Achter zo’n dwarse afkorting moet natuurlijk een avontuurlijke, creatieve geest schuilgaan. Dat bleek inderdaad het geval. Binnen BOK sloegen ooit liefst drie telgen uit de kunstminnende Friese familie Hofstra de handen ineen. Henk Hofstra: ‘Inmiddels gaan we via Artleader ook zeefdrukken van aangesloten kunstenaars uitgeven.’
Van verzekeringsadvies, contractadvies, juridische bijstand, contractscreening tot aan zakelijk advies en boekhoudservice: BOK dekt zo’n beetje alles waar je als kunstenaar tegenaan kunt lopen. Dat alles ook nog eens voor een appel en een ei. Voor € 65,50 per jaar kun je tegenwoordig immers nog maar weinig verf kopen. Hoe dat kan legt Marijke Hofstra uit: ‘Henk, Erik en Jan Groen hebben BOK opgericht. BOK is een stichting zonder winstoogmerk. Ik heb bestuurlijk en financiële ervaring, penningmeester Jan ook en Erik is tekstschrijver en journalist. Ik doe dit parttime en heb daarnaast ander werk.’ Henk Hofstra: ‘Ik loop als kunstenaar alweer enkele decennia mee en ben in die periode tegen veel dingen aangelopen die ik zelf moest uitzoeken. Omdat het in de familie vaak over kunst gaat aan tafel, kwam ergens het idee op om iets met die ervaring te doen. Zo is BOK ontstaan. Inmiddels hebben we meer dan 2000 leden.’ Marijke: ‘Uit al die contacten kwamen behalve de administratieve en zakelijke problemen ook alle andere dingen naar voren waar kunstenaars tegenaan liepen’. Henk: ‘Vragen zoals: hoe en waar verkoop ik mijn werk? Beetje bij beetje zijn we vervolgens als BOK en Artleader na gaan denken over hoe we kunstenaars ook daarin kunnen helpen. Ook Artleader is overigens een stichting zonder winstoogmerk die opkomt voor de collectieve en individuele belangen van professionele beeldend kunstenaars.’

Artleader
Kunstenaars die BOK-lid zijn kunnen gratis ook via Artleader hun werk aanbieden. Marijke: ‘Artleader verkoopt wereldwijd kunst via de online gallery. Dat loopt van keramiek tot schilderwerk, heel breed. Dat moet zich natuurlijk nog ontwikkelen, maar nu de site drietalig is – Nederlands, Duits en Engels – zie je ook echt verkopen in onverwachte landen. Goedkoper werk, duurder werk; er zit van alles tussen.’
Gratis zeefdrukken
‘Gratis zeefdrukken’ is een pakkende tussenkop en er is niets aan gelogen, zegt Henk: ‘Het is gratis voor de kunstenaars. De exclusieve zeefdrukken zijn het nieuwste project dat we hebben bedacht om de verkoop van kunst van leden te stimuleren. Nu staat er vooral unieke kunst op de website. Schilderijen, keramiek, beelden, noem maar op. Dat zijn relatief dure producten. Voor veel mensen zijn bijvoorbeeld zeefdrukken in beperkte oplages een betaalbaar alternatief. In plaats van € 1.000 of meer ben je dan maar € 399 kwijt. Veel succesvolle kunstenaars hadden dit natuurlijk zelf al bedacht, maar veel kunstenaars lopen tegen de kosten van het produceren van exclusieve zeefdrukken in oplage aan. Wij betalen de films, we maken de kleurscheiding, en misschien wel het belangrijkste: wij verkopen ze. Want al laat je eigen zeefdrukken maken, dan moet je ze nog ergens verkopen. Dat is voor veel kunstenaars niet hun hobby; die maken liever mooie dingen. Daarom hebben wij gedacht: als we nu de kosten op ons nemen en maandelijks een werk van onze leden in zeefdruk omzetten voor verkoop via Artleader, dan nemen wij het volledige investeringsrisico en bij verkoop krijgt de kunstenaar 50%.’


Marijke: ‘Dat wordt een Artleader Special Edition. We hopen dat er liefhebbers zijn die die serie als zodanig gaan verzamelen. We gaan het rustig opbouwen, maar beginnen nu met de eerste twee zeefdrukken. We vonden het als bestuur leuk om een beeld van Henk mee te nemen omdat hij het plan heeft bedacht. Maar daarnaast is er een beeld van Dolf Middelhoff, een van de 2000 aangesloten kunstenaars. Voor de zeefdrukken zelf hebben we gezocht naar een soort ideaalformaat, niet te groot en niet te klein. Het passepartout-formaat is 50-70, en het beeldformaat is 44-64 cm. Je kunt kiezen tussen met of zonder lijst.’
Van de koe en het strand
Henk zocht naar iets dat contrasteert met zijn bonte koe en vond dat in de kitesurfscene op een van de Waddeneilanden van Middelhoff. Henk: ‘Het is niet de bedoeling dat ik de kunst uit blijf zoeken. We gaan mensen van buitenaf betrekken in het selectieproces, een externe jury gaat beslissen van welk werk van welke kunstenaar de prent van de maand wordt gemaakt.’ Wat voor mensen kopen eigenlijk kunst op artleader.com? Hoe promoot je zoiets? Marijke: ‘We hebben de online gallery, maar het belangrijkste is tegenwoordig toch TikTok, Instagram, dat soort media. Op TikTok krijgen we heel positieve reacties. Uiteindelijk genereert al die aandacht feedback en ook verkoop. Door van alles uit te proberen weet je wat het beste werkt.’
BOK, Artleader en de zeefdrukken van Hofstra & Middelhoff: