In bijna zeven decennia heeft BRAFA zich ruimschoots bewezen als een belangrijk ontmoetings- punt voor kunstverzamelaars uit heel Europa en daarbuiten. Onder het historische dak van Brussels Expo ontdekken bezoekers alle kunstuitingen van internationale kwaliteit, dwars door de kunstge- schiedenis heen. Onder de negen Nederlandse kunsthandelaren bevinden zich twee nieuwkomers, Heutink Ikonen en Zebregs & Röell Fine Art and Antiques.
[Openingsbeeld: Paul Delvaux (België, Antheit 1897-1994 Veurne), De zomer, 1963. Olieverf op doek, 150 x 120 cm. Gesigneerd en gedateerd P. Delvaux 6-63. © Stichting Paul Delvaux, België/SABAM, 2023-2024. Bij Francis Maere Fine Arts]
Diversiteit en kwaliteit
De Nederlandse deelnemers weerspiegelen met hun expertise en aanbod heel mooi de diversiteit en kwaliteit van BRAFA. Zo brengt Galerie Heutink Ikonen (Zwolle) bijzondere iconen uit de 16e tot 19e eeuw naar Brussel, waaronder een zeer zeldzame en monumentale 17de-eeuwse Deësis (‘voorspraak’), oorspronkelijk een Byzantijnse compositie, uit Klein-Azië. De vier panelen in ei tempera en blad- goud maakten deel uit van een templon van een kerkiconostase, waar ze direct boven de koninklijke deuren werden getoond. Floris van Wanroij Fine Art (Dommelen) toont onder meer een schitterende Madonna met kind uit het begin van de 16e eeuw. Van honderd jaar later is een bloemenkast, te zien bij Zebregs&Röell Fine Art and Antiques (Amsterdam). Het Hollandse meubel is een lust voor het oog, volledig bedekt met mar- queterie, gemaakt van meer dan 13 verschillende houtsoorten, waarin diverse bloemen, vlindersoorten en motten zijn verwerkt. Een mogelijke pendant bevindt zich in het Victoria & Albert Musem in Londen. Niet te missen 17de-eeuwse topstukken bij buitenlandse collega’s zijn een stilleven van de lente door Fran- cisco de Zurbarán (1598-1664) bij Nicolás Cortés Gallery (Madrid) en een betoverend portret van Madonna met kind, gehouden door cherubijnen met bloemenguirlan- des van Daniël Seghers (1590-1661) en Cornelis Schut (1597-1655) bij Klaas Muller (Brussel). Het Am- sterdamse familiebedrijf Douwes Fine Art (Amsterdam) biedt een fijnzinnig bloemstilleven van Henri Fantin-Latour (1836-1904), terwijl Studio 2000 Art Gallery (Blari- cum) Belgische en Nederlandse schilderijen uit het begin van de 20ste eeuw belicht. Liefhebbers van stukken van René Lalique (1860- 1945) weten Dr. Lennart Booij Fine Art & Rare Items (Amster- dam) te vinden. Van deze Franse art nouveau-kunstenaar biedt de galerie een karaf uit ca. 1911 waarop vier kikkerfonteinkoppen en vier cartouches met zwem- mende zeemeerminnen pronken. Uit dezelfde periode stamt een kubistische potloodtekening van Pablo Picasso (1881-1973), te zien bij Rueb Modern and Contemporary Art (Amsterdam). Nog geen twintig jaar later inspireert de mogelijkheid om zich met hoge snelheid over de wereld te verplaatsen William Hendrik Gispen (1890-1981) tot het futuristische ontwerp van de Sa- turnuslamp, die wordt aangeboden door Galerie Van den Bruin- horst (Kampen). Met twee glazen schijven rond een opalen glazen bol doet het lichtobject denken aan de gelijknamige planeet. Ten slotte is VKD Jewels (Amsterdam) een must-visit voor sieradenlief- hebbers, met prachtige Europese en Amerikaanse antieke en vintage sieraden, inclusief creaties van Angela Cummings.
Wegdromen bij 100 jaar surrealisme
In het kader van de 100 jaar surrealisme viering, verwelkomt BRAFA in 2024 de Stichting Paul Delvaux als eregast. In een speciale ruimte belicht de Stichting de belangrijkste artistieke ontwikkelingen van de Belgische surrealist. Bezoekers kunnen zich verliezen in de intri- gerende wereld van Paul Delvaux (1897-1994), met al haar mysterieuze figuren, van centrale vrouwe- lijke personages tot onverwachte skeletten in architecturale decors. “In 1924 publiceerde André Breton zijn eerste manifest. De interna- tionale media en buitenlandse waarnemers omschrijven België vaak als surrealistisch, een term die perfect lijkt te passen bij onze vaak onconventionele manier van doen. In deze context wilde de Stichting Paul Delvaux hulde brengen aan de grote Belgische schilder om de 30e verjaardag van zijn overlijden te memoreren.”, licht Harold t’Kint de Roodenbeke, voorzitter van BRAFA, toe. ROCAD (de Koninklijke Kamer van Kunsthandelaars in België) wijdt zijn stand voor deze gelegenheid volledig aan de werken op papier van Delvaux. Menig BRAFA-deel- nemer trekt de surrealistische lijn door naar hun eigen presentatie. Francis Maere Fine Arts toont bijvoorbeeld ‘De zomer’ uit 1963 van Paul Delvaux. In een groen de- cor, geïnspireerd door wijken waar de kunstenaar woonde, ontvouwt zich een fabelachtig tafereel waarin vrouwen centraal staan. Exact het soort fantasiewereld waarmee de kunstenaar inmiddels wereldbe- roemd is geworden.
Verdieping
Dagelijkse BRAFA Art Talks in de lounge van de Belgische Koning Boudewijnstichting bieden kunst- liefhebbers verdieping in diverse onderwerpen. Tijdens de lezingen delen museumcuratoren, kunst- marktexperts tot journalisten en verzamelaars hun bijzondere kennis en expertise. Wie na een bezoek aan BRAFA nog tijd over heeft kan aan de overkant van de beurs het Atomium en het Brussels Design Museum vinden. Naast wisselende exposities is de vaste tentoonstel- ling van Belgische designobjecten een aanrader.
BRAFA – Brussels Art Fair
Zondag 28 januari t/m zondag 4 februari 2024
Dagelijks open van 11.00 tot 19.00 uur
Avondopening op donderdag 1 februari tot 22.00 uur
Brussels Expo I Heysel, Paleizen 3 & 4 (ingang) – Belgiëplein 1, 1020 Brussel, België
BRAFA biedt in samenwerking met de vijfsterrenhotels Hotel Le Plaza en Hotel Amigo exclusieve arrangementen voor een verblijf in Brussel. Kijk voor nadere informatie en entreetickets op brafa.art.