Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink zijn de grondleggers van de Nederlandse musical. Tussen 1965 en 1984 maakten ze zeven musicals die zich onderscheidden door hun maatschappelijk engagement verpakt in Broadway-achtige showelementen. Het Allard Pierson werpt met de tentoonstelling Zeur niet! nieuw licht op het musicalgenre in Nederland, de creativiteit van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, en op de maatschappelijke ontwikkelingen in de jaren zestig, zeventig en tachtig van de vorige eeuw, die nog verrassend actueel blijken te zijn.
Bij de naam Annie M.G. Schmidt denken velen aan haar vrolijke, kraakheldere teksten met een kritische ondertoon. Harry Bannink was haar ‘muzikale verloofde’: hij componeerde de muziek bij alle musicalteksten van Annie, zoals de klassiekers Op een mooie Pinksterdag, Vluchten kan niet meer en Zeur niet. Hun musicals gaan over actuele en spraakmakende thema’s: vrouwenemancipatie, seksuele revolutie, abortus, homoseksualiteit, milieuvervuiling en nucleaire oorlogsdreiging. Dit alles gebracht in een gezellig, herkenbaar verhaal met spectaculaire shownummers – volgens Annie: ‘Een bittere bonbon in een zilveren papiertje’.
Zeur niet! toont objecten uit alle zeven musicals die Annie en Harry maakten: Heerlijk duurt het langst, En nu naar bed, Wat een planeet, Foxtrot, Madam, De dader heeft het gedaan en Ping ping. Daarbij is rijkelijk geput uit de door het Allard Pierson beheerde collecties van het voormalige Theater Instituut Nederland en het Muziek Centrum Nederland. Er zijn onder meer ontwerpen, scripts, bladmuziek en decorstukken te zien. Enkele voorbeelden van highlights in de tentoonstelling zijn de prachtige kostuums van de feeën uit En nu naar bed; de typemachine van Annie M.G. Schmidten de makeupkoffer van Willem Nijholt. Diverse videoregistraties geven een beeld van de originele opvoeringen. Speciaal voor de tentoonstelling zijn, naast medewerkers en sterren uit die tijd, ook huidige musicalmakers geïnterviewd die honderduit vertellen over de praktijk van toen en nu. Natuurlijk klinkt er veel muziek in de zalen. Meezingen is toegestaan!
Zeur niet! toontin negen zalen hoe Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, samen met hun creatieve team het musicalgenre hielpen ontwikkelen en hoe hun invloed tegenwoordig nog in musicals doorwerkt. De tentoonstelling geeft inzicht in het maakproces van een musical, van het eerste idee tot aan de uitvoering en de ontvangst, en toont hoe musicals amusement kunnen combineren met inhoudelijke relevantie.
Gastconservator van de tentoonstelling is Sanne Thierens, die promoveerde op de musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink. Op 20 mei 2021, de 110e geboortedag van Annie, verscheen het publieksboek Mjoeziekul van haar hand.
De tentoonstelling loopt van 15 april* tot en met 30 oktober 2022 in het Allard Pierson in Amsterdam. * Datum o.v.b. ivm met verschuivingen in het programma n.a.v. coronamaatregelen).
De tentoonstelling is mede gerealiseerd dankzij de VandenEnde Foundation, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 21 en de Vrienden van het Allard Pierson.