Op zondag 27 oktober aanstaande vindt in de galerie van Noorderlicht en de Akerk in Groningen de opening plaats van Pixel Perceptions. Deze tentoonstelling brengt het werk van meer dan dertig beeldmakers samen die laten zien hoe Artificial Intelligence (AI) onze beeldvorming, bewust en onbewust, beïnvloedt. Met nieuwe, post-fotografische beeldtaal reageren (inter)nationale kunstenaars kritisch en creatief op AI. De Noorderlicht tentoonstelling is te bezoeken tot en met zondag 19 januari 2025.
De samenstelling van Pixel Perceptions is in handen van Noorderlicht, het platform voor fotografie en lens-based media in Nederland. De samenstellers belichten de expositie vanuit drie perspectieven: de kijk op de waarheid, zien en gezien worden door AI en de verandering op de beeldcultuur. Hoewel AI talloze nieuwe mogelijkheden biedt, roept AI namelijk ook kritische vragen op. Kun je je eigen ogen nog wel vertrouwen? Kun je nog creatief zijn als AI alles voor je bedenkt? Welke onzichtbare arbeid gaat schuil achter AI? Hoe geven we samen vorm aan onze digitale toekomst? Wat betekent AI voor de relatie tussen mens en machine?
Baanbrekend werk
Op de tentoonstelling is onder andere werk te zien van de Engelse AI-beeldmaker AI.S.A.M die kijkers uitdaagt op het snijvlak van perceptie en authenticiteit in de virtuele wereld. Het duo Ymer Marinus en Martina Raponi presenteert in het kader van ‘zien en gezien’ de interactieve installatie Unheard die zij hebben gemaakt in samenwerking met de Groningse dovengemeenschap. Kate Crawford en Vladan Joler laten met hun enorme installatie (24x3meter) Calculating Empires: A Genealogy of Technology and Power, 1500-2025, de verontrustende genealogie van de relatie tussen technologie en macht zien.
De tentoonstelling wordt geopend met de performance ‘Emoticons Don’t Have Wrinkles’ van Luna Maurer, die vorige maand het Gouden Kalf voor Beste Digitale Cultuurproductie 2024 won.
“Met Pixel Perceptions willen we iedereen uitdagen om met nieuwe ogen te kijken naar de invloed van AI op ons dagelijks leven. Het gaat niet meer alleen om kunst of technologie; AI dringt door tot de kern van hoe we de wereld zien en begrijpen. De snelheid waarmee deze technologieën zich ontwikkelen, maakt het des te urgenter om stil te staan bij wat dit betekent voor ons begrip van realiteit: zijn wij nog wel de baas van onze verbeelding, kan jij je eigen ogen nog wel geloven?” aldus Roosje Klap, co-curator Pixel Perceptions en directeur Noorderlicht.
Kritische reflectie op AI
Synchroon aan Pixel Perceptions loopt het contextprogramma Digital Mirror dat tijdens interactieve workshops, lezingen en podcastuitzendingen onderzoekt hoe technologie en beeldcultuur de samenleving vormen en beïnvloeden. Centraal staan de kritische reflectie op AI, beeldvorming en de ethische implicaties hiervan. Het programma trapt voorafgaand aan de opening op zondagmiddag 27 oktober af met een symposium: Digital Mirrors of Power. Te gast tijdens het symposium zijn onder andere directeur van de Waag Amsterdam Marleen Stikker, kunstenaar Vladan Joler, co-curator en onderzoeker Rosa Wevers, kunstenaars Ymer Marinus en Martina Raponi.
Deelnemende kunstenaars aan Pixel Perceptions
AI.S.A.M., affect lab, Craig Ames, Minne Atairu, Mark Amerika & Will Luers & Chad Mossholder, Alice Brygo, Vera van der Burg & Gijs de Boer, Kate Crawford & Vladan Joler, Boris Eldagsen, Jake Elwes, Elisa Giardina Papa, Nicolas Gourault, Franc Archive, Philipp Klak, Ethel Lilienfeld, Jonas Lund, Luna Maurer, Mimi Onuoha, Juan Obando & Yoshua Okón, Roope Rainisto, Martina Raponi & Ymer Marinus, Sebastian Schmieg, Martine Stig, Astria Suparak, Synchrodogs, Phillip Toledano, Filippo Venturi, Conrad Weise, Jonas Yip, en Joanna Zylinska.
Pixel Perceptions is te bezoeken vanaf 26 oktober 2024 t/m 19 januari 2025 in de nabijgelegen Akerk (Akerkhof 2) en Noorderlicht Studio (Akerkhof 12) in Groningen.