Daphne Beaujean heeft haar oog voor unieke vakantiewoningen met de paplepel ingegoten gekregen. Wat ooit begon als een kleinschalig initiatief om monumentale huizen te kunnen restaureren, is in 33 jaar uitgegroeid tot een toonaangevend boekingskantoor voor karakteristieke vakantiehuizen. ‘Wij verhuren niet zomaar vakantiehuizen, maar panden met een ziel; authentiek en met een verhaal,’ aldus directeur-eigenaar van Beaujean Vacances Daphne Beaujean.
Interview Claudia Koopman
Beaujean is gevestigd in Gulpen, in het hart van het Zuid-Limburgse Heuvelland. Vanuit deze centrale locatie beheert het bedrijf al meer dan drie decennia een breed portfolio van vakantiehuizen verspreid over Zuid-Limburg, de Belgische Voerstreek en delen van de Ardennen en de Eifel. Daphne Beaujean, die twaalf jaar geleden het familiebedrijf overnam: ‘We hebben een sterke binding met deze regio’s en breiden ons portfolio organisch uit, op zoek naar karakteristieke panden die passen bij onze filosofie. De missie van Beaujean Vancances is altijd geweest om erfgoed te behouden en tegelijkertijd gasten een unieke ervaring te bieden.’


Beaujean Vacances ontstond begin jaren ’90, toen de moeder van Daphne besloot met haar gezin de omgebouwde schuur op het erf te betrekken om hun eigen vakwerkhuis te kunnen verhuren als vakantieverblijf. Daphne: ‘Ik ben geboren in het allereerste vakwerkhuis dat mijn ouders verbouwd hebben. Toen mijn moeder dat destijds als vakantiehuis voor een gezelschap van zestien personen aanbood, was dat echt iets unieks op de markt. Luxe groepsaccommodaties bestonden namelijk helemaal nog niet. Ja, je had jeugdherbergen, maar dat is niet iets wat je als grote familie of volwassen vriendengroep zoekt. Dus toen mijn moeder ontdekte dat hier vraag naar was, volgde al snel de aankoop van een tweede pand en werden ook andere huiseigenaren nieuwsgierig naar onze website en hoe dit alles dan in zijn werk ging. Realiseer je dat het internet en mobiele telefoons toen ook nog in hun kinderschoenen stonden, dus dat online boeken ook nog helemaal niet gebruikelijk was. Mijn moeder had als een van de eersten zo’n enorme mobiele telefoon! Ze was in alle opzichten aan het pionieren.’

Wat begon met het eigen vastgoed van de familie Beaujean groeide uit tot een netwerk van bijzondere panden. Daphne: ‘Inmiddels beheren we 250 huizen, maar altijd met dezelfde kernwaarden: karakter, zorgzaamheid en kwaliteit.’ Wat het bedrijf uniek maakt, is de persoonlijke service die zowel huiseigenaren als gasten ervaren. Daphne licht toe: ‘Wij zijn meer dan een boekingsplatform. Dat ijn met een hoogwaardige afwerking en een unieke ligging, vaak midden in de natuur.’
Naast de vakantiegasten groeit ook de zakelijke markt, zo vertelt Daphne: ‘We zien steeds vaker bedrijven die onze huizen gebruiken voor vergaderingen, heisessies en retraites. Mensen willen niet meer in een steriele vergaderruimte met systeemplafond, maar in een sfeervolle omgeving waar ze in alle rust kunnen overleggen. In overleg met de Deze organisaties focussen zich op natuurbescherming en wij ondersteunen hen bij het beheer van hun vakantiewoningen. We zijn heel blij met deze samenwerkingen, want zo blijft erfgoed behouden en krijgen gasten de kans om te verblijven op unieke locaties midden in de natuur.’
De groei van het bedrijf heeft zich altijd organisch voltrokken, met de focus op kwaliteit in plaats van kwantiteit, aldus Daphne: ‘We breiden ons gebied niet enorm uit, maar zoeken wel constant naar nieuwe parels binnen onze regio. Ons aannamebeleid is streng: niet elk pand past in ons concept. Dat maakt het voor gasten duidelijk dat ze bij ons altijd een hoogwaardig verblijf kunnen verwachten.’
De vraag naar bijzondere accommodaties blijft groeien. Wel ziet Daphne een duidelijke verschuiving in de wensen van gasten. ‘Vroeger zochten mensen vooral een eenvoudig vakantiehuis, nu verwachten ze meer luxe en comfort. Wellnessfaciliteiten zoals sauna’s en hottubs worden steeds vaker een standaardvoorziening in onze huizen. En ook huizen met zwembaden – waarvan we er ook steeds meer in ons portfolio hebben – resoneren heel goed bij onze gasten. Daarnaast groeit de vraag naar tiny houses voor twee personen enorm. Mensen zoeken naar intieme, sfeervolle plekken die duurzaam en compact zijn, maar toch voorzien zijn van alle gemakken.’
Met een groot aantal terugkerende gasten en een sterke binding met de regio is de toekomstvisie helder: ‘We blijven doen waar we goed in zijn: het verbinden van bijzondere huizen met mensen die ze waarderen. En dat allemaal met de liefde voor erfgoed en gastvrijheid die al generaties in onze familie zit.’
Meer informatie en reserveren:
beaujean-vacances.com