De VELUX Groep kondigt vandaag aan dat zij bij haar 100-jarig bestaan in 2041, ‘Levenslang CO2 Neutraal’ wil zijn. Hiermee legt ’s werelds grootste dakramenfabrikant, via bosbeschermingsprojecten van WWF, haar gehele historische CO2-voetafdrukI), 5,6 miljoen ton aan CO2 (scope 1 en 2II)), uitgestoten sinds de oprichting in 1941, vast. Met het oog op de toekomst, verbindt de VELUX Groep zich ook aan het drastisch verminderen van de CO2-uitstoot van haar organisatie en waardeketen (scope 1, 2 en 3III)). Dit is in lijn met het meest ambitieuze traject van het Klimaatakkoord van Parijs, om de opwarming van de aarde te beperken met maximaal 1,5°C.
In Oeganda ligt de nadruk op het herstel van aangetaste bossen, de aanleg van nieuwe bossen en de bescherming van de resterende natuurlijke bossen door middel van een breed scala aan maatregelen. Het project zal ook bomen laten groeien in bospercelen, in andere boslandbouwsystemen en in plantages buiten beschermde gebieden. Om zo te voldoen aan de vraag naar verschillende bosproducten en om de druk op natuurlijke bossen te verminderen. Het project in Myanmar draagt bij aan het behoud van de unieke biodiversiteit en het boslandschap in Tanintharyi en komt tot stand in nauwe samenwerking met en ten voordele van de lokale gemeenschap. Deze regio staat bekend om de bijzondere vogelsoorten, maar er komen ook luipaarden, tijgers en Aziatische olifanten voor.
‘Om de huidige natuur- en klimaatcrisis te stoppen zijn ambitie en snelle actie nodig van zowel overheden, consumenten als bedrijven. De VELUX Groep legt de lat hoog door het initiëren van Levenslang CO2 Neutraal. WWF hoopt dat andere bedrijven geïnspireerd raken en ook ambitieuze stappen zetten om klimaatverandering tegen te gaan. Samen kunnen we een duurzame toekomst bouwen,” aldus Kirsten Schuijt, directeur van WWF-NL.
De samenwerking met WWF maakt deel uit van de Duurzaamheidsstrategie 2030 van de VELUX Groep. Een ander belangrijk onderdeel hiervan is een op wetenschap gestoelde emissiereductiedoelstelling via het Science Based Targets InitiativeIV). Om de transformatie van haar organisatie te realiseren versnelt de VELUX Groep investeringen in energie-efficiëntie op haar productielocaties. Verder schakelt het bedrijf over op hernieuwbare energie, wordt er alleen nog 100% hernieuwbare elektriciteit ingekocht en wordt de manier van specificeren en materiaalinkoop aanzienlijk aangepast.
Kijk voor meer informatie over Levenslang CO2 Neutraal en de bosbeschermingsprojecten die de kern vormen van de samenwerking met WWF op: velux.nl/levenslangco2neutraal of bekijk hier de film.
I. Er bestaat momenteel geen standaardmethodologie voor het berekenen van een vroegere CO2-voetafdruk. Er bestaan bijvoorbeeld geen geldige emissiefactoren en gegevens over energieverbruik van tientallen jaren geleden. Daarom heeft de VELUX Groep een methode ontwikkeld om haar CO2-uitstoot tijdens de hele levensduur te berekenen. Deze methode is gebaseerd op de erkende Greenhouse Gas Protocol Corporate Standard en wordt toegepast op vroegere gegevens. Deze unieke methodologie, inclusief de onderliggende aannames, wordt onafhankelijk geverifieerd door Carbon Trust en beoordeeld door WWF-experts.
II. Definitie van scope 1 en 2. Scope 1 (directe emissies van eigen of gecontroleerde bronnen, bijv. bedrijfsfaciliteiten, bedrijfswagens). Scope 2 (indirecte emissies door de opwekking van ingekochte elektriciteit, stoom, verwarming en koeling verbruikt door de rapporterende onderneming).
III. Definitie van scope 3 omvat alle andere indirecte emissies die plaatsvinden in de waardeketen van een bedrijf (bijv. aangekochte goederen en diensten, afvalproductie en transport).
IV. Het Science Based Targets Initiative mobiliseert bedrijven om op de wetenschap gebaseerde doelen te stellen en hun concurrentievoordeel te vergroten bij de overgang naar een koolstofdioxide-arme economie. Het is een samenwerking tussen CDP, het United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) en het World Wide Fund for Nature (WWF) en een van de verbintenissen van de We Mean Business Coalition. Het initiatief definieert en promoot de beste voorbeelden in het stellen van wetenschappelijke doelen, biedt middelen en begeleiding om belemmeringen voor overname te verminderen, en beoordeelt en keurt onafhankelijk de doelstellingen van bedrijven.